Vadybinių kompetencijų ugdymo verslo imitacinėje įmonėje įvertinimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vadybinių kompetencijų ugdymo verslo imitacinėje įmonėje įvertinimas
Alternative Title:
Assessment of managerial competences development in a business simulation enterprise
In the Journal:
Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai [Management theory and studies for rural business and infrastructure development]. 2012, Vol. 34, no. 5, p. 124-132
Summary / Abstract:

LTŠiandieninei darbo rinkai reikalingi ne tik profesionalūs ekonomistai, inžinieriai, bet ir vadybos specialistai, turintys vadybinių kompetencijų (VK), kurios atitinka darbo rinkos poreikius. Tokius specialistus turėtų parengti aukštosios mokyklos, kuriose specialistų rengimo pagal studijų programas turinys, didaktinės, vadybinės ir vertybinės nuostatos būtų derinamos su darbo rinkos poreikiais. Pastebimas didėjantis atotrūkis tarp profesinio rengimo institucijoje įgytų kompetencijų ir darbo rinkos specialistui keliamų reikalavimų. Tuo tikslu kolegijose kuriamos verslo imitacinės įmonės (praktinio mokymo firmos). Temos aktualumą lemia poreikis išanalizuoti, ar tikrai verslo imitacinėse įmonėse ugdomos darbo rinkai reikalingos VK. Tyrimo tikslas – įvertinus VK ugdymą verslo imitacinėje įmonėje (VIĮ), nustatyti ugdytinų ir ugdomų VK sąsajų lygius. Sprendžiant probleminius klausimus, sudarytas VK ugdymo verslo imitacinėje įmonėje įvertinimo modelis. Pirmajame etape siekiant įvertinti ugdytinas VK, atliktas verslo įmonių vadovų požiūrio tyrimas, taikant trianguliacijos metodą.Nustatant ugdomas VK verslo imitacinėje įmonėje, išanalizuoti atlikto vadovų požiūrio tyrimo rezultatai, derinant kokybinio ir kiekybinio tyrimo metodus. Antrajame etape siekiant įvertinti VK komponentų pokyčio lygį, atliktas studentų požiūrio tyrimas mokymų VIĮ pradžioje ir pabaigoje, taikant kiekybinio tyrimo metodą. Trečiajame etape nustatyti konkretūs ugdytinų ir ugdomų VK sąsajų lygiai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ugdymo įvertinimas; Vadybinės kompetencijos; Verslo imitacinė įmonė; Business simulation enterprise; Development assessment; Managerial competencies.

ENToday’s labor market requires not only professional economists, engineers, but also management specialists with managerial competences that would correspond to the needs of the labor market. Such specialists should be prepared by higher schools, where the contents of curriculum of study programmers designated for preparation of specialists, the didactic, managerial approaches and the system of values would be adjusted to the needs of the labor market. Conducted investigations only confirms that an increasing gap remains between the competences acquired in a professional education institution and requirements for a specialist set by the labor market. In order to reduce this gap, colleges have been establishing college-based business simulation enterprises (practical training firms). Relevance of the topic is determined by the need to find out whether business simulation enterprises actually serve as a tool for of managerial competences development required by the labor market. The aim of the research – having assessed the development of managerial competences in a business simulation enterprise to determine the levels of correlations between needed and developed managerial competences. Solving problematic issues, a model was created, for assessment of development of MC in a business simulation enterprise.A survey of approach of managers of business companies was made applying the method of triangulation in order to determine needed MC at the first stage of investigation. Analyze the findings of the performed survey of managers’ approach combining both the qualitative and quantitative research methods, identifying the MC developed in business simulation enterprise (BSE). A survey of students’ approach at the beginning and at the end of the training in BSE was conducted, applying the method of quantitative research, to determine the level of change in components of MC, at the second stage of investigation. The particular levels of correlations between the needed and developed MC were identified at the third stage of investigation. [From the publication]

ISSN:
1822-6760; 2345-0355
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/48357
Updated:
2019-02-11 14:57:02
Metrics:
Views: 31    Downloads: 8
Export: