LTAtlikti tyrimai įrodo, kad pedagogai dažniau negu kitų profesijų atstovai patiria stresą, susiduria su didesne profesinio „perdegimo“ grėsme . Tyrimas aktualus tuo, kad tiek Lietuvoje, tiek užsienyje iki šiol buvo atlikta nedaug išsamesnių tyrimų apie dėstytojų ir mokytojų darbe patiriamo streso įveikos stilius. Tyrimas turėtų paskatinti tolimesnius psichologinius tyrimus Lietuvoje ir užsienyje. Straipsnyje pateikiami tyrimo apie darbe patiriamo streso įveikos stilius atsižvelgiant į amžių, lytį, darbo vietą (bendrojo ugdymo mokykla arba aukštoji mokykla) ir darbo stažą rezultatai. Tyrime dalyvavo 245 Vilniaus miesto bei Vilniaus rajono pedagogai, iš jų – 157 (64,1 proc.) bendrojo ugdymo mokyklų mokytojai ir 88 (35,9 proc.) aukštųjų mokyklų dėstytojai. Tyrimo rezultatai parodė, kad jaunesnei amžiaus grupei (21-39 m.) priklausantys pedagogai darbe stresinėse situacijose labiau linkę naudoti vengimo streso įveikos stilių negu vyresnės amžiaus grupės (40-67 m.) pedagogai (p = 0,0001). Pedagogės moterys labiau negu pedagogai vyrai linkusios naudoti į emocijas orientuotus streso įveikos stilius (p = 0,0001). Turintieji didesnį darbo stažą patiriantieji stresą darbe labiau linkę naudoti vengimo (p <0,05) bei į emocijas orientuotus streso įveikos stilius negu turintieji mažesnį darbo stažą. Taip pat nustatyta, kad bendrojo ugdymo mokyklų mokytojai labiau negu aukštųjų mokyklų dėstytojai linkę į emocinę streso įveiką (p = 0,017), o aukštųjų mokyklų dėstytojai dažniau negu bendrojo ugdymo mokyklų mokytojai naudoja į problemos sprendimą orientuotus streso įveikos stilius (p = 0,028).Atskira vidurinių mokyklų mokytojų ir aukštųjų mokyklų dėstytojų statistiškai reikšmingų tyrimų rezultatų analizė leidžia teigti, kad jaunesni vidurinių mokyklų mokytojai labiau linkę naudoti vengimo streso įveikos stilių negu vyresnės amžiaus grupės mokytojai (p = 0.0001); aukštųjų mokyklų dėstytojos moterys, patiriančios stresą darbe, labiau linkusios naudoti emocinį įveikos stilių (p = 0.0001). Atsižvelgiant į tai, kad tyrimo metu nustatyta keletas reikšmingų skirtumų atskirose mokytojų grupėse, reikėtų papildomų tyrimų siekiant nustatyti šių skirtumų priežastinius ryšius. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Stresas darbe; Streso įveikos stiliai; Aukštųjų mokyklų dėstytojai; Bendrojo ugdymo mokyklų mokytojai; Stress at work; Coping with stress; Secondary school teachers; High schools lecturers.
ENCarried out investigations proved that teachers’ stress experience is more often noticeable than among other professionals and threat of a professional burning out for the teachers is higher. This investigation is quite new because there is not much research, which would compare the styles of coping with stress at work by secondary school teachers and high schools lecturers. It could be important for further psychological investigations either in Lithuania as well as in other countries. This article presents the results of investigation about the styles to coping with stress at work. There were paid attention to such factors as age, gender, place of work (secondary or higher school) and teaching experience. The study sample consisted of 245 teachers from Vilnius city and Vilnius area, 157 (64.1 persent) secondary school teachers and 88 (35.9 persent) high schools lecturers. The investigation revealed that a younger group of the teachers (21–39 years old) was more than the elder teachers’ group (40-67 years old) incline to use the avoidance style of coping with stress at work than the teachers belonging to an elder group (40–67 years old) (p = 0.0001). Female teachers were more than male teachers inclined to use an emotions oriented styles of coping with stress (p = 0.0001). The teachers with more teaching experience inclined to use the avoidance and emotions oriented styles of coping with stress (p <0.05). It also appeared that the secondary school teachers were more than the higher school teachers inclined to use the emotional style of coping with stress (p = 0.028) and were less inclined to employ a problem solving oriented style of coping with stress (p = 0.017) at work.A separate examination of statistically material research results for the secondary school teachers and higher school teachers allows stating that the younger secondary school teachers more often that the older teachers use the avoidance style in stressful situations at work (p = 0.0001); higher school female teachers are more often inclined to use the emotional coping style in stressful situations (p = 0.001). Taking into consideration that there were identified a few important differences between the groups of teachers, the subsequent researches should be justified in order to determine causal relations of these differences. [From the publication]