LTDarbe lyginamos šventosios komunijos teikimo praktikos 16 -17 a. Lietuvos ir Lenkijos reformatų agendose su kitomis to paties laikmečio protestantų liturgijomis. Aprašomos Jono Kalvino įvestos liturginės naujovės, H. Zwinglio ir M. Lutherio priešstata eucharistijos klausimais. Atskleidžiama, kad J. Kalvino eucharistijos samprata yra tarsi bandymas sujungti H. Zwinglio ir M. Lutherio idėjas, teigiant, kad Kristaus kūnas nėra duonoje ir vyne, o per Komunijos vakarienę tikintieji gauna Kristaus kūną ir kraują dvasiniu būdu. Pažymima, kad itin didelės reikšmės Lenkijos reformatų teologijai ir jos liturgijai turėjo J. Lasco darbuose pateiktas eucharistinių apeigų modelis. Teigiama, kad 16 a. ir 17 a. pradžios reformatų liturgijos užima unikalią vietą Reformacijos eros liturgijose, lengvai nepasiduodamos įprastai liuteronų ir reformatų liturgijų klasifikacijai. Pažymima, kad Lenkijos reformatų bažnyčia buvo atviresnė liturginėms naujovėms, todėl į liturgiją įtraukė duonos ir vyno konsekraciją Kristaus šventosios Vakarienės Įsteigimo Žodžiais bei kitus reformatų tradicijai nebūdingus liturginius elementus. Pažymima, kad Lietuvos reformatų bažnyčia atmetė Didžiąją Dancigo agendą ir buvo panaši į reformatų bažnyčią ankstyvuoju Reformacijos laikotarpiu. Parodomi įvairiose nagrinėjamo laikmečio agendose pastebėti duonos ir vyno pašventinimo, maldų formuluočių, Šventosios vakarienės ir komunijos teikimo skirtumai ir pokyčiai. Konstatuojama, kad nagrinėtų 16 ir 17 amžių liturgijų unikalumas skatina kruopščiau tirti jų turinį ir atskleisti jų teologines ištakas.Reikšminiai žodžiai: Agenda; Dovana; Eucharistija; Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Liturgija; Liuteronybė; Protestantų liturgijos; Tradicija; Šventoji Komunija; Agenda; Eucharist; Gift; Holy Communion; Lithuania; Liturgy; Lutheranism; Protestant Liturgies; Tradition.
ENThe paper compares the practice of providing Holy Communion in the agendas of Lithuanian and Polish reformers of the 16th-17th centuries with other protestant liturgies of the same period. The liturgical innovations introduced by John Calvin are described and the differences of Huldrych Zwingli and Martin Luther when it comes to various Eucharistic issues are discussed. It is revealed that John Calvin's concept of Eucharist is like an attempt to combine the ideas of Zwingli and Luther, saying that the body of Christ is not in bread or wine. During the Communion dinner, believers receive the body and blood of Christ in a spiritual way. It is noted that the model of Eucharistic rites provided in John Laski's works was of particular significance to the Polish Reformed theology and its liturgy. It is stated that the liturgies of the reformers of the 16th century-the beginning of 17th century occupy a unique place in the liturgies of the Reformation era, as they do not succumb to the classification of the Lutheran and Reformed liturgies. What is more, it is noted that the Polish Reformed Church was more open to liturgical innovations, and therefore included the consecration of bread and wine, the Words of the Establishment of the Holy Supper of Christ and other liturgical elements that were not typical of the Reformed tradition in the Liturgy.It is noted that the Reformed Church of Lithuania rejected the great agenda of Danzig and was similar to the Reformed Church in the early period of the Reformation. Differences and changes, noticed in various agendas of the period in question, regarding the sanctification of bread and wine, wording of prayers, Holy Supper and Communion are showed in the paper. It is stated that the uniqueness of the examined liturgies of the 16th and 17th centuries encourages to study their content in a more thorough manner and reveal their theological foundations.