LTStraipsnyje gilinamasi į svarbią tiek šiuolaikinei komunikacijos teorijai ir praktikai, tiek lyčių studijoms problemą – vizualinio komunikacinės erdvės organizavimo modelio raiškos ir sklaidos ypatumus, jų įtakos, konstruojant lyčių požiūriu išbalansuotą socialinę realybę, nustatymą. Kadangi fotografija – pagrindinė vizualinės komunikacijos forma – ne tik fiksuoja, bet ir įtvirtina ar keičia lyčių stereotipus, straipsnyje siekiama ir praktiškai naudingo tikslo – aktualizuoti lyčių vizualinio pristatymo Lietuvos masinės komunikacijos erdvėje problematiką, atskleisti kiekybines bei kokybines moterų ir vyrų įvaizdžio sociovizualinio konstravimo charakteristikas per konkretaus periodinio leidinio – dienraščio „Lietuvos Rytas“ pavyzdį. Darbe nustatytas tendencingų iliustracijų gausėjimas (per analizuojamą laikotarpi apie 24 proc.). Laikotarpio pradžioje moterų nuotraukų analizuojamoje imtyje buvo beveik 2 kartus mažiau nei pabaigoje. Kita vertus, stebint aiškią pirmųjų dienraščio puslapių iliustracijų gausėjimo tendenciją, išliko vyriškos lyties asmenų vizualizacįjos prioritetas. Tai nemaža dalimi lėmė ir darbe atskleista maskulininė fotografijų autorystės tradicija, taip pat įsitvirtinę moterų-vyrų veiklų pristatymo stereotipai. Tad dienraščio „Lietuvos Rytas“ tirtoje imtyje lytys tiek kokybiniu, tiek kiekybiniu aspektais vizualiai pristatomos nelygiaverčiai, tuo nepakankamai šiuolaikiškai atskleidžiant vizualine informacija konstruojamos socialinės tikrovės vaizdą.Reikšminiai žodžiai: Dienraštis "Lietuvos rytas"; Foto iliustracija; Fotografija; Lytis; Lytiškumas dienraščių fotografijose; Tikrovės konstravimas; Turinio analizė; Vizuali tikrovė; Construction of Reality; Content analisis; Daily "Lietuvos rytas"; Gender; Pfotography; Photo illustration; Sex representation in newspaper; Visual Reality.
ENThe article observes visual communication as one of the types of social construction of reality. The authors look into the modes of manifestation and development of the visual organisation of the space and try to determine the effect of such modes upon dcbalanced gender-wise social reality. Through the analysis o f t he p ublication flow the p rime r ole o f t he visual information is stated while submitting a summarily version of the world outlook in the mass media. The article reveals qualitative and quantitative characteristics of women and men images in socio-visual constructs in a sample publication review, Lithuanian daily Lietuvos rytas. A pilot research is carried out in chronological selection of publications in 1990, 1995 and 2001. The work uses a special parameter tendentious presentation of the photography. This parameter is constructed through 6 special characteristics. The growth of tendentious photography is observed. Comparison of the front page photography expansion registers a continuum of male individuals visual prioritisation. This is largely determined by the masculine authorship tradition of the photography as discovered in this research as well as the stereotyped male/female functional activities separation. The results of the reviewed material showed that male and female genders in the daily Lietuvos rytas are not presented equally from the point of view of content and quantity. [From the publication]