LTPagrindinė žmogaus judėjimo socialinė priežastis yra jo įvairūs poreikiai, į kuriuos įeina ir sportinis judėjimas. Sportinis judėjimas – tai integraliai vykstantis mechaninis ir biologinis judėjimas, kuris valdomas specialiomis edukacinėmis programomis ir įvairių sporto šakų reglamentuotomis varžybų taisyklėmis. Sportininkų judėjimo turinį ir formas sąlygoja amžius, lytis, sporto šakos specifika, sportinis meistriškumas. Sportinis judėjimas yra ir studentų edukacinės sistemos sudėtinė dalis, jis skatina jų socialinį aktyvumą, saviraišką, saviugdą, kompetencijų raiškos erdvę. Sporto specialybės studentų sportinis judėjimas vyksta intensyviau negu kitų specialybių studentų. Jis yra įvairių sporto šakų studijų turinio pagrindinė praktinės raiškos forma, užtikrinanti įvairių sporto šakų išmokimą ir tobulinimą. Mūsų tyrimo tikslas – nustatyti įvairių laikotarpių Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimus ir atlikti gautų duomenų lyginamąją analizę. Tyrimo objektas – LEU kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimai. Nustatyta, kad kūno kultūros specialybės studentų judėjimo gebėjimai, įvertinti pagal lengvosios atletikos rungčių (testų) rezultatus, 2002-2012 metų laikotarpiu kito įvairiai – dalis išliko stabilūs, kiti turėjo tendenciją blogėti. 2002 metų vaikinų 400 m ir 1500 m bėgimo greičio bei ieties metimo rezultatai reikšmingai geresni (p <0,05), palyginus su 2012 metų rezultatais.Kitų rungčių vaikinų rezultatai reikšmingai nesiskiria. Taip pat paaiškėjo, kad merginų septynių rungčių (šuolio į tolį, trišuolio, rutulio stūmimo, 400 m barjerinio bėgimo, 200 m, 100 m ir 800 m bėgimo) 2002 metų rezultatai reikšmingai geresni, palyginus su 2012 metų rezultatais. Prastėjantys studentų judėjimo gebėjimai apsunkina ir pailgina sportinių judesių ir veiksmų mokymo procesą. Testų koreliaciniai ryšiai patvirtino, kad kūno kultūros specialybės studentų judėjimas gali sėkmingai tobulėti atliekant kryptingus fizinius krūvius, kurie gerina ir tobulina atsispyrimo nuo atramos kinematinius ir kinetinius rodiklius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūno kultūros specialybės studentai; Lengvoji atletika; Įvairių krypčių judėjimas; Different directions movement; Physical education students; Track and field athletics.
ENThe main social reason for any human to engage himself in motion is various needs that, as well, involve sport movement. Sport movement is integral motion of mechanical and biological kind that is managed with special educational programs and regulated by the competition rules of various sport disciplines. The content and forms of athletes’ movement are conditioned by their age, sex, specifics of sport discipline, and performance level. Sport movement is also a part of students’ educational system, encouraging their social activeness, self-expression, self-help, and space for competencies expression. If compared to students of other specialities, sport studying students’ physical activeness is of much more intensiveness. It is the main form for practical expression in the content of various sport studies and ensures learning and improvement at full extent of various sport disciplines. The goal of the research was to establish physical education students’ of Lithuanian University of Educational Sciences (LUES) movement abilities in different periods and to execute data comparative analysis. The object of the research was movement abilities of LUES physical education students. The results of the research. It was established that physical education students’ movement abilities, valuating under the results of track and field athletics events (tests) of period 2002-2012, varied diversely – some remained stable and others had a tendency to decrease.Significantly higher were the indices of men’ 400 m and 1500 m running and javelin throw (p<0,05) results in 2002, when comparing to the ones, reached in 2012. Results of other events did not differ significantly. Girls’ results of seven events (long jump, triple jump, shot-put, 400 m hurdles, 200 m, 100 m, and 800 m) in 2002 were significantly higher than in 2012. Declining students’ movement abilities impede and prolong the training process of sport movements and actions. Correlation links of executed tests have proven that successful physical education students’ movement can improve if executing purposeful physical loads that would improve take-off from board kinematic and kinetic indices. [From the publication]