LTStraipsnyje analizuojamos tautiškumo idėjos S. Šalkauskio ir A. Maceinos darbuose. Pažymima, kad šių filosofų tautiškumo koncepcijos nebuvo unikalios Europos idėjiniame lauke, nes tiek Lietuvoje, tiek ir visoje Vidurio bei Rytų Europoje vykę modernių tautų formavimosi procesai savo pobūdžiu buvo artimi. Atskleidžiamos abiejų filosofų pažiūros į tautinę individualybę, patriotizmą, nacionalizmą. Konstatuojama, kad tiek S. Šalkauskis, tiek A. Maceina buvo stipriai veikiami politinės situacijos pokyčių, ir tai atsispindi jų koncepcijų skirtumuose. Atskleidžiama, kad jiems abiems yra artimas primordializmas, tačiau, kitaip nei daugelis primordialistų, jie ne tik akcentuoja etninės tapatybės, tradicijos ar kalbos svarbą, bet taip pat ją stengiasi ir paaiškinti tautos pašaukimo svarba. Galutinė šios evoliucijos išraiška ir pagrindinė tautos pašaukimo įvykdymo sąlyga laikoma jos virsmas nacija, iš esmės moderniu politizuotu etnosu. Išskirami trys lietuvių filosofų pažiūros į tautiškumą komponentai, atitinkantys tris svarbiausių primordializmo, evoliucionizmo bei konstruktyvizmo, etniškumo ir nacionalizmo koncepcijų postulatus: tautinės prigimties kaip duotybės akcentavimas, tautos evoliucijos ar transformacijos buvimas, nulemtas prigimties bei istorinės sąmonės, modernios tautos - nacijos suformavimas, kaip svarbiausia tautos pašaukimo įvykdymo sąlyga, pakylėsianti į naują tapatybės lygmenį. Reziumuojama, kad S. Šalkauskio ir jo idėjas plėtojusio A. Maceinos tautiškumo koncepcijos esmę sudaro šių trijų elementų sintezė, kuri yra ir jų koncepcijos originalumo pagrindas.Reikšminiai žodžiai: Antanas Maceina; Gimtoji kalba; Istorinė sąmonė; Nacionalizmas; Patriotizmas; Stasys Šalkauskis; Tarpukaris; Tautinio tapatumo idėja; Tautinės mažumos; Tautiškumas; Tautos samprata; Antanas Maceina; Ethnic minorities; Historical consciousness; Idea of National Identity; Inter-war period; Nationalism; Nationality; Native language; Patriotism; Stasys Salkauskis; Stasys Šalkauskis; The concept of nation.
ENThis article analyses the concepts of nationality in works of S. Šalkauskis and A. Maceina. It is worth noting, that the concepts of nationality of these philosophers were not unique in the European ideological context, as the development processes of modern nations were rather similar both in Lithuania and all Central and Eastern Europe. The philosophers' view on national identity, patriotism and nationalism are discussed. It is noted, that both S. Šalkauskis and A. Maceina were strongly influenced by the change in the political situation and it is reflected in differences of their concepts. The article shows that the concept of primordialism is close to both of them, however, unlike the majority of primordialists, they not only emphasize the importance of ethnic identity, tradition and language, but also try to explain it with the importance of the call of nation. The final expression of this evolution and the main condition to fulfil the call of nation is its evolution to a modern politicized ethnicity. Three components of Lithuanian philosophers' views on national identity, complying with three postulates of the main concepts of primordialism, evolutionism and constructivism, ethnicity and nationalism are pointed out: the emphasis of taking for granted ethnic nature, the existence of nation's evolution or transformation, conditioned by nature and historical consciousness, and the development of a modern nation as the main condition to fulfil the call of nation and to introduce the new identity level. It is concluded, that the substance of the national identity concept of S. Šalkauskis and A. Maceina, who developed his ideas further, consists of the synthesis of these three elements, which is also the basis of the originality of their concept.