LTŽmogaus socialini raida bet žmogaus teisės pabrėžia lygių galimybių svarbą. Lygių galimybių principas turi būti išlaikytas kaimo ir miesto gyventojų atžvilgiu. Tiek kaimo, tiek miesto gyventojams turi būti užtikrintos lygios galimybės gauti švietimo, socialines, sveikatos ir kultūros paslaugas. Dažnai dėl nesubalansuotos regionų politikos, kaimiškųjų bendruomenių ekonominių ir infrastruktūrinių problemų kaimo gyventojai patiria diskriminaciją minėtų paslaugų teikimo atžvilgiu, šio tyrimo tikslas - išanalizuoti bei palyginti viešųjų paslaugų prieinamumo ir kokybės skirtumus mieste ir kaime. Tyrimo objektu buvo pasirinkta trys skirtingo tipo kaimo ir miesto bendruomenės (Didžiasalio, Suginčių ir Petrašiūnų), kuriose buvo apklausti vadybinio darbo ekspertai bei bendruomenių gyventojai. Tyrimų rezultatų analizė parodė, kad kaimo ir miesto gyventojai neturi lygų galimybių naudotis socialinių, švietimo, sveikatos ir kultūros paslaugomis. Kaimiškųjų bendruomenių senėjimas kelia problemą švietimo įstaigų, ypač ikimokyklinių, išlikimui. Vykdoma sveikatos ir švietimo įstaigų centralizacija, turint omenyje kaimo gyventojų skurdą, daro sveikatos ir švietimo paslaugas mažiau prieinamas arba neprieinamas kaimo gyventojams. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atotrūkis; Bendruomenės; Socialinė raida; Viešosios paslaugos; Žmogaus socialine raida, viešosios paslaugos, atskirtis, kaimo ir miesto bendruomenės; Exclusion; Human development; Public services; Rural and urban communities.
ENHuman development and human rights emphasize equality. Rural and urban residents have to have equal access to public of educational, social, cultural and health services. The paper presents the results of investigations of access and delivery of public services in three rural and urban territories of Lithuania. The research was carried out in Suginčiai, Didžiasalis (rural) and Petrašiūnai (urban) districts. Primary research data comes from the opinion of the local experts and the local societies. According to respondents problems of growing marginalization between rural and urban societies are connected with deeper poverty and access to public services. National education and health reforms do not exclude the tendency of increasing the differences between the possibilities to have the public services for rural and urban residents. Rural residents, which live in poverty, experience social exclusion as they have no access to expensive educational and health services. Birth decline is rural territories influences pre-school education and the tendency that preschool institutions could be closed in the future is not excluded. In order to prevent socio-cultural disparities among different regions, Lithuania has to elaborate sustainable regional policy taking into account regional aspects of public service delivery. [From the publication]