LTPerėjus iš planinio ūkio į rinkos ekonomiką, Lietuvos meno organizacijos, netekusios ideologinės cenzūros, o su ja ir valstybės kontrolės bei pilno išlaikymo, paliktos pačioms spręsti valdymo bei finansavimo problemas. Praradusios pilną valstybės paramą, jos priverstos ieškoti įvairių būdų, kaip užsidirbti pačioms ir pritraukti lėšas iš kitų šaltinių, iš naujo įvertinti savo organizacijos misiją. Provincijoje meno organizacijoms sunkiau pritraukti papildomų lėšų iš rinkos, nepakanka darbuotojų, sugebančių tobulinti organizacijų veikią ir gebančių sudominti reikiamą klausytojų arba žiūrovų kiekį, nes provincijoje meno paslaugų rinka itin maža. Kyla būtinybė atlikti meno organizacijų, veikiančių didmiesčiuose ir provincijos miesteliuose kiekį, konceptualių veiklos principų analizę. Straipsnyje pateikiami meno organizacijų veiklos diagnostinio tyrimo, atlikto naudojant kiekybinius metodus, rezultatai. Vadybos diagnostika realizuojama konkrečių organizacijų - valstybinių meno organizacijų - lygmenyje. Mokslinės informacijos šaltinis - meno organizacijų rinkos veikėjų nuostatos, nuomonės apie meno organizacijų veiklą. Tirtos meno organizacijų vadovų (N=41), atlikėjų (N=224), klientų (N=355), taip pat ekspertų (N=29) ir kultūros politikų (N=30) nuomonės ir nuostatos. Tyrimo metodinė bazė grindžiama respondentų anoniminiu klausimynu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Menas; Organizacija; Produktas; Rinka; Veikla; Veikla, rinka, produktas, menas, organizacija; Activity; Art; Market; Organisation; Organisation, activity, market, product, art; Product.
ENAs the centrally-planned system has transformed into the market-driven economy, art organisations became free from ideological censorship in Lithuania, but have lost sufficient state subsidies altogether. This forces the non-profit sector to act independently while looking for solutions of their management and financing problems. Given the insufficient state financing, art organisations must search for different means to earn money themselves or receive support from other sources, and to re-evaluate their organisational mission. The situation is particular problematic in provincial towns and rural areas as art organizations there experience greater difficulties to draw additional funding from the market. They lack component specialists to improve the management and change the operation principles. On the other hand, the market itself is rather small to attract sufficient number of customers. This is why it is vital to analyse the conceptual operation principles of art organisations in large cities and provincial areas. The article presents the results of the diagnostic research of art organizations' activity, which was carried out by employing quantitative methods. Performance diagnostics has been carried out by analysing public art organizations. Art organisations' mission, activity, principles and funding expectations have been analysed. The source of the scientific information is notions and opinions concerning management of art organisations, provided by top managers of the country's art organisations. Opinions and notions have been analysed at other levels as well, including artists and performers, customers of art organisations, art experts and cultural politicians. The methodical base of the analysis has been formed by means of an anonymous questionnaire. [From the publication]