LTStraipsnyje, remiantis atskleistojo santykinio pranašumo koncepcija, nagrinėjamas Lietuvos pieno sektoriaus konkurencingumas. Pristatomas autorių pasirinktas tyrimo modelis santykiniam pranašumui nustatyti pagal Balaso (Balassa's) atskleistojo santykinio pranašumo indeksą (RCA), tam tikriems pieno produktams i: visai pieno produktų grupei pagal Jungtinių Tautų prekių klasifikavimo sistemą SITC. Empiriniam tyrimui naudota FAOSTAT ir ITC (UNSTAT/WTO) paskelbta informacija apie tam tikrų pieno produktų ir visuminį Lietuvos bei pasaulio eksportą. Pieno produktai klasifikuojami pagal SITC (Red.3) prekių kodų 2, 4 arba 5 ženklų lygius, o siekiant išgryninti pieno produktų grupę, iš „02 - pieno produktai ir paukščių kiaušiniai" prekių grupės eksporto buvo atimtas „025 - kiaušiniai ir jų produktai" prekių grupės eksportas. Empirinio tyrimo rezultatai pristatomi dviem aspektais: (i) pateikiami apskaičiuoti daugelio eksportuojamų pieno produktų arba jų grupių RCA indeksai, kad būtų galima nustatyti kokius produktus šalis specializuojasi eksportuoti ir kokių produktų gamyboje turi atskleistąjį santykinį pranašumą; ir pristatomas tam tikrų produktu ar jų grupių RCA indeksų pasiskirstymas pagal klases, siekiant ištirti atskleistojo santykinio pranašumo tendencijas ilgu laikotarpiu. Tyrimo rezultatai parodė, kad Lietuva specializuojasi eksportuoti pieno produktus ir turi atskleistąjį santykinį pranašumą daugelio rūšių pieno produktų gamyboje. Minėtų indeksų mažėjimo per pastarąjį dešimtmetį tendencijos rodo, kad Lietuva šį pranašumą tradicinių pieno produktų gamyboje palaipsniui praranda, o išteklius koncentruoja kitų prekių gamybai ir eksportui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atskleistasis santykinis pranašumas; Balaso indeksas; Eksportas; Konkurencingumas; Tarptautinis konkurencingumas; Balassa's index; Competitiveness; Export; International competitiveness; Lithuania; Revealed comparative advantage.
ENThis paper explores the revealed comparative advantage of Lithuania in dairy chain. The concept of Revealed Comparative Advantage (RCA) is grounded in conventional international trade theory that is widely used in practice The RCA index was introduced by Balassa (1965) as the most popular indicator of a country's international trade specialisation and. therefore, of international competitiveness. The concept of revealed comparative advantage as measured by the Balassa index is widely used in practice to determine weak and strong sectors of a country. The Revealed Comparative Advantage has been used as one of the basic indicators of trade multidimensional character. A methodological problem with the Balassa index is that its value is asymmetric The major difficulty faced in applying the RCA index to actual trade data is that the RCA and any similar index of trade performance are likely to be influenced by trade and other economic policies of governments at home and abroad This is especially true of the agricultural sector. Despite their shortcomings, RCA indices provide a useful tool to detect changes of specialisation or revealed comparative (dis)advantage, and also offer additional information on the competitiveness of Lithuanian dairy sector (or all agriculture) in world markets. This study focuses on Lithuanian agri-food, especially dairy products, international trade patterns at the global level over the period of 1994-2003 Contrary to other empirical studies the Revealed Comparative Advantage index with respect to total merchandise exports and total world exports is measured here.The data is supplied by FAOSTAT and ITC (UNSTAD/WTO) at the SITC (Red.3) and is calculated for aggregate 3.4 or 5- digit level as well as for each subcategory from 1994 to 2003. The analysis based on Balassa's indices shows that in recent years Lithuania has had a strong comparative disadvantage in cow whole fresh milk, evaporated whole milk and yogurt concentrated, but there is a comparative advantage in other dairy products, especially condensed whole milk, whole milk cheese, condensed whey, butter, dry skim milk, etc. [From the publication]