LTDisertacijos tikslas – įvertinti Lietuvos koleginio aukštojo mokslo išorinės diversifikacijos skatinamus procesus atsižvelgiant į Bolonijos procesą vykdančių Europos šalių neuniversitetinio aukštojo mokslo tendencijas. Pirmame disertacijos skyriuje analizuojama mokslinė literatūra siekiant atskleisti diversifikacijos sampratą, ją sąlygojančius ir stabdančius veiksnius, apibūdinti sąsajas su kitomis koncepcijomis, atskleisti Europos šalių, vykdančių Bolonijos procesą, koleginio aukštojo mokslo institucijų diversifikaciją. Sudarytas tyrimo modelis taikomas atliekant du kokybinius ir kiekybinį tyrimus. Antroje dalyje yra pateikiama koleginį aukštojo mokslo sektorių reglamentuojančių dokumentų nuo 1999 m. iki 2010 m. analizė. Nagrinėjant dokumentus yra išskirti keturi laikotarpiai, fiksuojantys tam tikrus kolegijų raidos etapus, be to, atskirai aptariamos probleminės ir daugiausia diskusijų keliančios sritys, daug dėmesio yra skiriama aukštojo koleginio mokslo misijos kaitos ir vystymosi tendencijų analizei. Trečiame skyriuje yra nagrinėjami išorinės diversifikacijos skatinami prieinamumo, socialinio judrumo, efektyvumo, novatoriškumo, dinamiškumo, konkurencingumo procesai. Analizuojant kiekvieną procesą yra pristatoma kolegijų akademinių bendruomenių, darbdavių bei studentų nuomonė, požiūris, o skyrių pabaigoje jos yra palyginamos, keliami probleminiai aspektai. Pažymėtina, kad disertacijoje gvildenama nauja tema – kolegijų filosofija. Tyrimo rezultatai rodo, kad išorinė kolegijų diversifikacija daro įtaką koleginio aukštojo mokslo studijų procesams, kolegijų santykiams su visuomene, darbo rinkos institucijomis.Reikšminiai žodžiai: Koleginis aukštasis mokslas; Mokslo diversifikacija; College higher education; External diversification.
ENThe aim of the thesis is to assess processes encouraged by the external diversification of Lithuanian college higher education with regard to the tendencies observed in European non-university higher education implemented in line with the Bologna Process. The first section of the thesis analyses scientific literature seeking to reveal the concept of the diversification, factors determining and blocking it, to define its relations with other concepts, to reveal the diversification of European college higher education institutions implementing the Bologna Process. The developed model of the research is applied when performing two qualitative and quantitative researches. The second part presents an analysis of documents regulating the sector of college education from 1999 to 2010. When analysing the documents, four periods reflecting certain stages in the development of colleges have been singled out. Moreover, separate discussions are devoted to problematic and discussion-provoking fields, and a great deal of attention is dedicated to the changes in the mission of higher college education and its development tendencies. The third section analyses external processes encouraged by diversification, accessibility, social mobility, efficiency, innovativeness, dynamics and competitiveness. When analysing each process, the opinion and attitudes of college academic communities, employers and students are presented. They are compared at the end of the sections. It should be noted that the thesis analyses a new theme, i.e. philosophy of colleges. The results of the research indicate that the external diversification of colleges influences study process of college higher education, relations of colleges with society and labour market institutions.