LTSavo šalies ir importinių maisto produktų konkurencingumo klausimas buvo ir bus aktualus tiek Lietuvos, tiek kitų šalių rinkodaros tyrėjams bei produktų gamintojams. Maisto produktai, jų pasirinkimo prioritetai yra svarbūs ir produktų gamintojams, tarpinei grandžiai - prekybininkams, siekiant konkurencinio pranašumo, ir net formuojant žemės ūkio politiką. Siekiant išsiaiškinti, kas turi įtaką tam tikrų vartotojų grupių maisto produktų pasirinkimui pirkti, didžiuosiuose Vilniaus miesto prekybos centruose 2003 m. pavasarį atliktas vartotojų tyrimas. Taikant tiesioginės apklausos metodą apklausta 200 respondentų bei nustatytos tam tikros vartotojų elgsenos renkantis maisto produktus tendencijos. Rezultatai lyginti su importinių produktų dalies, realizuotos vidaus rinkoje, statistikos duomenimis. Tyrimo rezultatai parodė, kad dauguma vartotojų grupių prioritetą teikia lietuviškam produktui. Kaip ir kaina, visų kategorijų vartotojams turi įtaką maisto produkto kokybė bei sukaupta pirkimo patirtis. Pasirinkimą mažiausiai sąlygoja graži maisto produkto pakuotė, informacija etiketėje bei prekinis ženklas. Straipsnyje nagrinėjamos pozicionavimo pagal prekės ženklą, produkto požymius ar teikiamą naudą, kainą, vartotoją ir vartojimo aplinkybes strategijos, jų pranašumai bei taikymas siekiant konkurencingumo rinkoje. Tyrimo duomenys bei tyrimo metu išsiaiškinta vartotojų elgsena perkant gali būti įdomi gamintojams, kurie veikia konkurencinėje rinkoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Eksportas; Importas; Maisto prekės; Maisto produktai; Produktų konkurencingumas; Rinkodara; Vartotojų poreikiai; Žemės ūkio produkcija; Agricultural production; Consumer needs; Export; Food products; Import; Marketing; Product competitiveness.
ENThe issue of the competitiveness of domestic and imported products has been and is going to be relevant for marketing specialists and product producers of Lithuania and other countries. Food products, priorities for choosing them are important for producers and intermediates (traders) for achieving competitive advantages and even for the formation of agricultural policy. In order to find out the factors influencing consumers' willingness to buy particular food products, a consumer survey was made in three biggest supermarkets of Vilnius in spring 2003. By the method of direct interviewing 200 respondents were interviewed and certain trends of consumers' behaviour were estimated. The results of the research were compared with the statistical data on the percentage of imported products. The comparison showed that the majority of consumer groups preferred food products produced in Lithuania. Similarly as price, quality and purchase experience influence the buying behaviour of all consumer categories. The least important criteria that influenced the choice of products were nice packaging, label information and brand. The article contains theoretical framework of positioning strategies, including positioning according to the brand, attributes, price, consumption and consumption circumstances. The advantage and application of these positioning strategies were presented as a way to obtain competitive advantage in the market. The data obtained in this research could be valuable and interesting for science as well as for the producers acting in a competitive market of food products. [From the publication]