Profesionalaus suaugusiųjų švietimo raiška modernioje visuomenėje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Profesionalaus suaugusiųjų švietimo raiška modernioje visuomenėje
Alternative Title:
Professional expression of adult education in modern society
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2013, Nr. 1 (39), p. 82-86
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami suaugusiųjų švietimo klausimai modernioje visuomenėje. Moderni visuomenė sureikšmina švietimą, nes tai - galimybė tobulėti, suteikia socialinį mobilumą, karjeros galimybes. Suaugęs individas tokioje visuomenėje jaučiasi paprastai nesaugus, tad geras išsilavinimas tampa ir socialinio saugumo garantu. Nuo švietimo organizavimo visuomenėje priklauso ir švietimo paslaugų kokybė bei nauda ir tikslingumas. Kad suaugusiųjų švietimas taptų profesionalus, šia veikla turi užsiimti suaugusiųjų švietėjas profesionalas-andragogas. Andragogo atliekama veikla yra heterogeniška. Straipsnyje, remiantis moksline literatūra, pristatomi ir aptariami andragogo vaidmenys ir jų funkcijos. Taip pat nagrinėjama, kur andragogas, kaip profesionalus suaugusiųjų švietėjas, gali save ralizuoti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Andragogika; Moderni visuomenė; Suaugusiųjų švietimas; Adult education; Andragogy; Modern society.

ENThe modernity theories of western-type societies are understood as a process when a developing society approaches developed societies, reaching a certain level of economic growth, a certain level of public participation or a certain phase of democratic development, giving access for more individuals to the physical, social and economic mobility. In modern societies, the educational institution has become one of the key factors to ensure the stimulating and securing of mobility of individuals. The modern societies give prominence to education. Today we can meet the elements of andragogue's activities in various sectors and social fields: vocational education and training, continuing vocational training, professional and social integration, institutions and organisations providing in-service training for staff, adult education, various administrative structures, associations, leisure clubs, health education, social work, colleges, universities, institutions that are dealing with validation of informally or nonformally acquired learning outcomes, providing counselling or information services, etc. Thus, the andragogue's profession is not legitimized yet and there are no andragogue's positions, so we have to discuss the roles that are really performed and their expression in other positions. [From the publication]

ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/47556
Updated:
2018-12-17 13:34:41
Metrics:
Views: 37    Downloads: 6
Export: