LTStraipsnyje analizuojama aktuali šiandieninės visuomenės ir mokyklos problema – vyresniųjų klasių mokinių tarpusavio patyčios. Mokiniai neretai susiduria su smurtu, o dažniausiai su viena pagrindinių smurto formų – patyčiomis. Pastaruoju metu apie patiriamas patyčias daug kalbama ir rašoma įvairiais lygmenimis. Patyčios Lietuvoje, remiantis tyrimų rezultatais, yra labai dažnos tarp mokinių. Jie tyčiojasi vienas iš kito dažniau nei daugelyje kitų Europos šalių. Dažniausiai mokiniai patyčias patiria paauglystėje iš savo bendraamžių, kai kuriais atvejais – ir iš mokytojų. Toks elgesys kenkia psichologiniam mokyklos klimatui, patiems mokiniams, jų savijautai, mokytojų ir tėvų tarpusavio santykiams. Atlikto tyrimo rezultatai atskleidžia dažniausiai pasitaikančias patyčių formas ir patyčių paplitimo vietas bei priežastis, paauglių požiūrį į patyčias, jų dalyvius ir aukas. Tyrimas išryškino, jog patyčios paplitę tiek pagrindinėse, tiek vidurinėse mokyklose. Mokiniai patiria patyčias, tačiau ir patys yra linkę tyčiotis iš kitų. Jie ne visada geba patys išspręsti problemas, todėl mano, kad apie patyčių atvejus reikia pranešti suaugusiems ugdymo proceso dalyviams, kuriais galima pasitikėti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paauglystė; Patyčios; Patyčios, patyčių auka, skriaudėjas; Patyčių auka; Skriaudėjas; Adolescence; Bulling; Bully; Bully, bullying victim, abuser; Bullying victim; Bullying' bullying victim.
ENArticle deals with a problem rather relevant to modern society and school: bullying among pupils in final grades. Pupils encounter violence rather often and one of the dominant forms of it is bullying. Bullying has been recently widely discussed and written about at different levels. According to research results, bullying is very common among pupils in Lithuania. Lithuanian pupils bully each other more often than in many other European countries. Pupils in their adolescence are bullied mainly by other pupils, though in some cases they are bullied by teachers as well. Such behaviour harms psychological climate at school, pupils and their well-being, and parent-teacher relations. The results of the research reveal the most common forms and reasons of bullying and places where it is widespread. They also show adolescents’ attitudes towards bullying, its participants and victims. The research revealed that bullying is widespread both in compulsory and secondary schools. Pupils suffer from bullies, but they also tend to bully their peers. Pupils are not always able to solve problems by themselves, so they think that cases of bullying should be reported to trustworthy adults involved in the process of education. [From the publication]