LTPirmąjį priešakinių tyrimų institutą (PTI) L. Bamberger’is ir C. Bamberger įsteigė dar 1930 m. Prinstone, JAV (Princeton Institute for Advanced Study), kaip nepriklausomą, privačią instituciją, skatinančią ir remiančią fundamentinius tyrimus įvairiose mokslo kryptyse. Prinstono PTI tapo modeliu kitoms analogiškoms institucijoms. Modelio esmė – tyrimų tarpdiscipliniškumas ir žinomų pasaulyje bei perspektyvių tyrinėtojų kvietimas specializuotiems tyrimų projektams. Straipsnyje pristatoma PTI istorija Vakarų Europoje, Vidurio ir Rytų Europoje, institucinė raida Europos Sąjungos kontekste. Taip pat aptariama vidinė PTI organizacija ir valdymas, skirtingų PTI finansavimo mechanizmai. Toliau pereinama prie PTI veiklos sričių bei principų aptarimo, pabrėžiant siekį sudaryti galimybes tarptautiniu mastu pripažintiems tyrėjams įgyvendinti savo tyrimus, vykdyti ilgalaikes temines tyrimų programas, pritraukti jaunus ir perspektyvius tyrinėtojus, nepaisant valstybių sienų, disciplinų ar akademinių pozicijų. Visuose PTI yra nedidelė nuolatinių mokslinių bendradarbių grupė, kuri inicijuoja tyrimus prioritetinėse tyrimų kryptyse. Svarbi PTI veiklos dalis yra viešos diskusijos ir viešos paskaitos, kuriose dalyvauja tarptautiniu mastu pripažinti įvairių sričių mokslininkai. Nauja PTI veiklos sfera – įsijungimas į pouniversitetines studijas. PTI siekia koordinuoti savo veiklą visame pasaulyje. Daugiašaliai PTI tarpusavio ryšiai – įprastas reiškinys, nes yra susiformavęs gana platus priešakinių tyrimų institucijų tinklas.Reikšminiai žodžiai: Priešakiniai tyrimai, socialiniai mokslai, mokslo politika; Priešakinių tyrimų institutai; Socialiniai mokslai; Advanced study, social sciences, research policy; Institutes for Advanced Study; Social sciences.
ENIn 1930, the first Institute for Advanced Study (IAS) was established by L. Bamberger and C. Bamberger in Princeton, USA (Princeton Institute for Advanced Study). It was an independent, private institution, which promoted and sponsored fundamental researches in various fields of science. Princeton IAS became a model for other analogic institutions. The point of the model – the interdisciplinary of the researches and the invitation of worldwide perspective researchers to participate in the specialised projects of researches. The article presents the history of IAS in the Western, Middle and Eastern Europe, institutional development in the context of European Union. Furthermore, the organisation and control of the IAS, different financial mechanisms of the IAS are introduced. In addition, the activity areas of IAS and principles are discussed, emphasising the aim to form the possibilities for the internationally recognized researchers to implement their researches, to pursue the long-term thematic research programmes, to attract young and perspective researchers, despite the state boarders, disciplines or academic positions. All IAS has small permanent scientific associates group, which initiates researches in the priority research areas. The public discussions and the public lectures, with the internationally recognised researchers as participants, is an important IAS part of the activity. The new sphere of IAS activity – joining the studies after university. IAS aims at coordinating its activity in the whole world. The multilateral mutual relations of IAS – a usual phenomenon, because the network of the institutions of Advanced Study has formed quite widely.