Kitos šiuolaikinių meninių vaizdų interpretavimo galimybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kitos šiuolaikinių meninių vaizdų interpretavimo galimybės
Alternative Title:
Other possibilities of the interpretation of contemporary art images
In the Journal:
Menotyra. 2000, Nr.1 (18), p. 36-39
Summary / Abstract:

LTŠiuolaikinėje dailėje nereti brutalūs, vulgarūs – tiesiog negražūs vaizdai. Vizualiai įtaigūs, sukurti fotografijos, video, kino priemonėmis ir naujų technologijų pagalba, jie erzina grožio pradų mene ieškančią akį. Intelektinė patirtis perša mintį, kad erzina veikiausiai tik paviršinis vaizdo sluoksnis, neatitinkantis kultūros nu(si)statytų simbolinių reikšmių hierarchijos. Tačiau kaip kitaip interpretuoti tokius vaizdus: kokia menine mintimi jie grindžiami, kokiame filosofiniame diskurse rutuliojasi, kokia mokslinė leksika tinka jiems apibūdinti? Straipsnyje analizuojamos dvi iki šiol lietuvių dailėtyroje nevartotos sąvokos: informe ir abjektas, kuriomis nuolat operuoja Vakarų meno filosofija ir dailės teorija, ypač įvairiais aspektais nagrinėdama bjaurumo estetiką. Pristatomos šių sąvokų ištakos – prancūzų filosofo ir literato Georges Battaile ir teoretikės Julios Kristevos raštai. Siekiama į informe ir abjekto sąvokas pažvelgti instrumentiškai, siejant jas su šiuolaikinės meninės kūrybos, o ne tik filosofine problematika. Informe ir abjekto sampratos, už jų slypinti filosofija kontekstualizuoja ir šiuolaikinę meninę kūrybą. Bjaurumo estetika nėra marginalinis nūdienos reiškinys, jos ištakos ne pačiuose moderniuosiuose menuose (ankstesniųjų epochų dailėje tokių vaizdų apstu – kad ir H. Boscho kūryboje), o daugiamatėje pasaulėvokoje apskritai. Šiuolaikinis postmodernus žvilgsnis sukonkretina nekonvencionalaus vaizdavimo apraiškas (apie ką) ir jų priežastingumą (kodėl) remdamasis naujomis diskursyviomis teorijomis.Reikšminiai žodžiai: Šiuolaikinis menas; Bjaurumo estetika; Modernizmas; Materializmas; Informe; Objektas; Objekto menas; Entropija; Contemporary art; Aesthetics of repulsiveness; Modernism; Informe; Object; Object art; Entropy.

ENContemporary art sometimes offers brutal, vulgar, repulsive images. How should one approach them: on what artistic ideas are they based, in what philosophical discourse do they develop, what academic vocabulary is suitable for their definition? The article deals with two concepts, new in Lithuanian art criticism, informe and abject, which are constantly in use of international philosophy and theory of art, particularly when the aesthetics of repulsiveness is being analyzed in its various aspects. Though the sources of the presented concepts are the works of G. Bataille and J. Kristeva, here a greater attention is paid to their art critical commentaries and interpretations with a view of approaching the concepts of informe and abject instrumentally - associating them with the issues of contemporary art practice, but not purely philosophical ones. On the basis of the informe concept the curators (R. Krauss, Y.-A. Bois and the outstanding art historian M. Shapiro) of the 1996 exhibition "Informe: a User's Guide" held at the Centre Pompidou in Paris questioned the provision of art history consolidated by Modernism and the formalist art theory, which in frequent cases prevents from perceiving various art phenomena in a more thorough way or totally fails to interpret some of them. The methodology of these and other authors, grouped around the "October" magazine, makes it possible to bridge the gaps in the knowledge of the latest theoretical terminology and to define its potential advantage in art criticism of Lithuania as well. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/47132
Updated:
2018-12-17 10:49:03
Metrics:
Views: 44    Downloads: 6
Export: