LTES informacinės visuomenės plėtra yra vienas iš svarbiausių prioritetų. Tai pabrėžiama ir Europos Komisijos iniciatyvoje „E. Europa 2002". Lietuvoje tai taip pat prioritetinė sritis. Plėtojant informacinę visuomenę siekiama padaryti valstybės valdymą skaidresnį ir efektyvesnį, veiksmingai teikti piliečiams viešąsias paslaugas ir reikiamą informaciją. Valstybės ir savivaldos institucijos, naudodamos ITT savo veikloje (ypač teikiant viešąsias paslaugas), vis dar atsilieka nuo verslo įmonių. Todėl siekiant greičiau diegti e. valdžios principus ir efektyviau teikti e. viešąsias paslaugas reikia plačiau naudotis elektroninio verslo patirtimi bei kitų šalių praktika. E. viešųjų paslaugų teikimo plėtrą stabdo kol kas nedidelis interneto vartotojų Lietuvoje skaičius. Kita vertus, valstybės institucijos kol kas vangiai diegia elektronines viešąsias paslaugas ir mažai dėmesio skiria savo interneto svetainėms. ITT naudojimas viešojo administravimo srityje (vyriausybės ir savivaldos lygiu) sudaro prielaidas pagerinti verslui ir gyventojams teikiamų viešųjų paslaugų kokybę, pagreitinti klausimų sprendimą, didinti veiklos skaidrumą ir sumažina korupcijos apraiškas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: El. valdymas; El. valdžia; Elektroninis valdymas; Elektroninė valdžia; Informacinė visuomenė; Viešosios El. paslaugos; Viešosios paslaugos; E-government; E-management; E-services; Electronic government; Electronic management; Information society; Public services.
ENE-Europe 2002 initiative of the European Commission amplifies that the development of information society is one of the key priorities. Development of information society changes the activity of the state and autonomous bodies. Appliance of ITT in the sphere of public administration makes prerequisite to improve the quality of services that are provided to business and citizens and to speed up dealing with a problem, to enlarge activity clearness and to reduce the manifestation of corruption. Various countries in the world seek the same goals while developing information society: to make the governance of state clearer and more efficient, effectively providing proper information and public services to citizens. The analysis of E-Government status and the conception of different countries showed that the problem is that different organs of government search for problem solution which is typical to each of the institution. They seek to improve efficiency of their activity therefore they use only paperless systems necessary for them that help in internal activity. A little is thought about the client (citizens and business subjects). There is no search for integrated, systematic solutions with a client and his problems, in the centre there are no decisions which concern all the process of public services as opposed several parts of the process. Therefore public administration range still attains a lot of criticism.Dealing with E-Government development problems with a view to more efficient working it is advisable to apply models and principles of E-Business management. Good and instant results could be expected by initiating active business structures involvement to problem solutions of public administration. Also it is advisable for government bodies to use accumulative experience of other countries, for example, database Best e-Europe Practices where there are a lot of good practices examples relative to public electronic services. [From the publication]