LTViena iš svarbiausių apgalvoto profesijos rinkimosi sąlygų - profesinių polinkių ir sugebėjimų pažinimas. Labai stiprus, stabilus polinkis dažniausiai liudija apie gebėjimus tam tikrai veiklai, neretai būna tos veiklos srities sugebėjimų vystymosi veiksniu. Šiame straipsnyje analizuojamos antrųjų klasių gimnazistų skirtingų aiškiai apibrėžtų profesinių polinkių ir atskirų intelekto sugebėjimų sąsajos. 304 moksleivių profesiniai polinkiai tirti taikant J. L. Hollando klausimyną, intelekto gebėjimai - R. Amthauerio intelekto struktūros testą (R. Amthauer IST-70). Tyrimas atskleidė, kad tiriamųjų profesinių polinkių tipai ir atskiri intelekto sugebėjimai yra skirtingai ir nevienodai reikšmingai susiję tarpusavyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Amthauerio 1ST-70 methodologija; Hollando testas; Intelekto sugebėjimai; Intelektualiniai gebėjimai, profesiniai poreikiai; Lietuvos gimnazija; Profesiniai polinkiai; Profesinio polinkio tipas; Profesinio polinkio tipas, intelekto sugebėjimai; Amthauer 1ST-70 methodology; Holland test; Intellectual capabilities; Intellectual capabilities, vocational predispositions; Intellectual capacities; Lithuanian gymnasium; Type of professional inclination; Vocational predisposition type; Vocational predispositions.
ENThe aim of investigation was to reveal the factors that have influence on choosing profession - intellectual capabilities and vocational predispositions. The subjects of the research were 304 second form gymnasium students (279 students from Vilnius Žemynos gymnasium and 25 students from Kaunas "Rasos" gymnasium). The age of the subjects was 15-17 years. Literature analysis, J. L. Holland's test, R. Amthauer 1ST-70 methodology, statistical analysis (SPSS 10.0 for Windows) were chosen as the research methods. All of our hypotheses were proved to be partly correct. It was found the positive relations between verbal capabilities (HI subtest and I + II + III + IV subtests) and Investigative vocational predisposition, negative relations - between verbal capabilities (II subtest) and Conventional vocational predisposition; mathematical capabilities (V subtest and V + VI subtests) have positive correlations with Investigative and Conventional predisposition, but negative ones - with Artistic predisposition; mathematical capabilities (VI subtest) have positive correlations with Conventional predisposition. [...]. [From the publication]