LTStraipsnis skirtas Lietuvos moksleivių integracijos į kitų šalių kultūrinį kontekstą klausimams. Nacionalinio identiteto ir kultūros išlikimas nagrinėjamas tarptautinio bendradarbiavimo sistemos aspektu. Kultūrinės moksleivių savimonės formavimasis vyksta sprendžiant tokias problemas: sudaryti moksleiviams sąlygas perimti savo tautos kultūrą; išsaugoti nacionalinį identitetą ir skatinti tolerantiškumą bei pagarbą kitų tautybių atstovams, gyvenantiems Lietuvoje ir pasaulyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Grožinė literatūra; Kultūrinė integracija; Pradinė mokykla; Skaitymas; Socializacija; Cultural integration; Fiction; Primary school; Reading; Socialization.
ENThe article is aimed to analysing the process of integration of Lithuanian students to the socio-cultural context of other countries. Retention of national identity and culture is included in the system of international cooperation. Formation of students' cultural awareness encounters three main problems: to ensure conditions for adopting national culture; to preserve national identity; to encourage mutual respect and tolerance among different cultural groups in Lithuania and all over the world. The article examines the issues of integration by means of fiction, offers ways of presenting foreign literature. [Text from author]