LTŠiaulių Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus katedra yra vienas gražiausių XVII a. sakralinės architektūros pavyzdžių Žemaitijoje, o stilistiniu požiūriu tai – viena mįslingiausių bažnyčių. Šiame straipsnyje analizuojama ir papildoma informacija apie bažnyčios istoriją, siekiama atskleisti architektūrinių ir meninių formų ištakas bei išryškinti jų unikalumą. Plėtodama komparatyvinę-stilistinę analizę, straipsnio autorė aptaria prancūzų manierizmo recepcijos pobūdį LDK teritorijoje. Šiaulių parapija buvo įkurta XV amžiuje. Sprendimas statyti naują bažnyčią buvo priimtas tarp 1610 ir 1616 metų. Už statybas buvo atsakingas Žemaičių vyskupas Mikalojus Pacas ir Žemaitijos seniūnas Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis. Jam mirus, 1616 m. bažnyčios pastato statybas kuravo seniūno pareigas perėmęs Jeronimas Valavičius. Per jo kadenciją bažnyčios statybos iš esmės buvo baigtos. Žemaičių vyskupas Jurgis Tiškevičius bažnyčią pašventino 1634 m. spalio mėnesį. Architektūrinių formų analizė atskleidžia, kad plano, erdvės struktūra, konstrukcijos ir dekoro elementai turi daug panašumų su XVI a. prancūzų architektūra. Šios formos daugiausia susiję su Philibert’o de l’Orme ir Jacques’o Androuet du Cerceau kūryba. Jų meninės įtakos egzistavimas yra tikėtinas, atsižvelgus į pirmojo bažnyčios fundatoriaus kunigaikščio Radvilos kelionę ir mokslus Prancūzijoje. Tačiau tikslesnius šios įtakos kelius dar reikia patikslinti.Reikšminiai žodžiai: Šiauliai; Žemaitija (Samogitia); Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis; Gian Maria Bernardoni; Philibert de l’Orme; Šiauliai; Samogitia; Nicolas Christopher Radziwiłł "Sierotka"; Gian Maria Bernardoni; Philibert de l’Orme.
ENThe Church of St. Paul and Peter in Šiauliai is one of the greatest and in the matter of style the most puzzling example of sacral architecture of the 17th century in the region of Samogitia. This paper sorts out and completes information about its origin as well as attempts to point at the sources of artistic forms used in the building. As an outcome of a comparing-stylistic analysis it signalizes an issue of the reception of French mannerism in the area of the Great Duchy of Lithuania. The parish in Šiauliai was established in the 15th century. A decision to build a new church was taken between the years 1610 and 1616. Responsible for it were a bishop of Samogitia Nicolas Pac and lieutenant of the region prince Nicolas Christopher Radziwiłł nicknamed “Sierotka”. After the death of the prince in 1616 the successor of his office, Jerome Wołłowicz, was in charge of the church building. During his term of office the church was finished in its main part. It was consecrated in October 1634 by George Tyszkiewicz, bishop of Samogitia. The analysis of the forms used in the church show far-going similarities with French architecture from the 16th century in the plan and space disposition of the building as well as in its construction, till the decorative elements like stonework. Those forms are mostly derived from the artistic oevre of Philibert de l’Orme and Jacques Androuet du Cerceau. The existence of such artistic change is plausible when one takes into consideration the education and journey of the first founder, prince Radziwiłł. The exact ways of this exchange still need to be clarified. [From the publication]