LTKnygoje apžvelgta keturių šimtmečių Mažosios Lietuvos mokyklos raida. Šis leidinys laikytinas 1997 m. išėjusio spaudinio Mažosios Lietuvos Bažnyčia XVI-XXamžiuje tąsa. Abu juos sieja logiškas ryšys: Bažnyčia ir mokykla veiksmingai formavo lietuvininkų genties dvasinę kultūrą, ilgiems amžiams nulėmė jų mąstyseną, gyvenimiškąją filosofiją. Ši aplinkybė nulėmė ir panašią abiejų knygų struktūrą. Norint šią gentį pažinti, nueitąjį kelią, pokyčius suprasti, privalu tyrinėti tiek vieną, tiek kitą. Knygoje pirmiau apžvelgta bendroji mokyklos, švietimo sistemos ir pedagoginės minties raida, tada plačiau ar siauriau primenama atskirų švietimo įstaigų – 455 pradinių, 21 aukštesniųjų ir 3 aukštųjų mokyklų – raida, žymesni pedagogai, krašto švietėjai, primintos šviesuomenės pastangos išsaugoti krašte gimtąją kalbą. Rašant šią knygą, remtasi archyvų šaltiniais, lietuvių (V. Biržiškos, A. Bruožio, V. Nausėdos, V. Vileišio), vokiečių autorių (G. Dusterhauso, H. Frohncbergo, W. Hubatscho, A. Kcilo, H. Notbohmo, J. Sembritzkio) darbais, amžininkų memuarine medžiaga, išlikusiais privačiais dokumentais, žinynais, įvairių laikotarpių lietuvių ir vokiečių periodine spauda. Savo turimomis knygomis, dokumentais dalijosi Mažosios Lietuvos istorijos muziejus, Vakarų Lietuvos ir Prūsijos istorijos centras, Lietuvininkų bendrija Mažoji Lietuva, Šilutės kraštotyros muziejus. Nemaža faktų autoriui pateikė buvę tarpukario Klaipėdos krašto mokyklų moksleiviai.Reikšminiai žodžiai: Mažoji Lietuva; Mokyklos; Pradinės mokyklos; Prūsijos vidurinės mokyklos; Mokytojai; Karalienės seminarija; Pedagoginis institutas; The Lithuania Minor; Schools; Elementary schools; Secondary schools in Prussia; The teachers; The Queen's seminary; The Pedagogical Institute.
ENThe book reviews a four centuries’ long development of schools in Lithuania Minor. This publications is considered to be a continuation of a printing “The Church of Lithuania Minor in the 16th–20th c.”, which was published in 1997. They are both connected through a logical link: The Church and the schools efficiently formed the spiritual culture of the Prussian Lithuanians and shaped their worldviews and philosophies for many years to come. This also determined the similarities in the structures of the both books. In order to perceive this nation, their life path and changes, the both publications should be analysed. The book first of all reviews the general development of the school, the system of education and the pedagogical thought. Then it deals with the development of individual educational institutions – 455 primary, 21 vocational and 3 higher schools of education and their well-known teachers. It also reminds of the efforts the education society took to preserve the native language in the region. The book is based on archive sources: Lithuanian authors (V. Biržiška, A. Bruožys, V. Nausėda, V. Vileišis), German authors (G. Dusterhaus, H. Frohncberg, W. Hubatsch, H. Notbohm, J. Sembritzki), memoirs of contemporaries, survived private documents, encyclopaedias, Lithuanian and German periodic press of various periods. The Museum of Lithuania Minor, the History Centre of Western Lithuania and Prussia, the Society of Prussian Lithuanians “Lithuania Minor”, and the Museum of Local Studies of Šilutė provided their books and documents. Many interesting facts were provided to the author by former students of schools of interwar region of Klaipėda.