LTTarpkultūrinė komunikacija yra viena iš jauniausių ir dinamiškiausiai besivystančių mokslų krypčių. Tai dažniausiai lemia spartėjantis visuotinės globalizacijos procesas, apimantis visas žmogaus veiklos sritis – ekonomiką, politiką, bei kultūrą. Išsamesnis ir visapusiškesnis kitų kultūrų atstovų laiko, gero elgesio ir manierų pažinimas padeda mažinti įtampą tarp įvairių kultūrinių grupių ir siekti susitarimo su žmonėmis, kurių labai skirtingos laiko, erdvės, autoriteto, vadovavimo ir darbo tvarkos sampratos. Leidinio tikslas – supažindinti su tarpkultūrinės komunikacijos ypatumais bendraujant su įvairių kultūrų atstovais, atskleisti jų mąstysenos ir elgsenos savitumus, suteikti žinių, kurios padėtų suformuoti pakankamą kultūrinių ir komunikacinių kompetencijų lygį optimaliam tarpkultūriniam bendravimui. Vadovėlyje supažindinama su tarpkultūrine komunikacija, jos atsiradimu ir sklaida, aptariamas komunikacijos ir kultūros santykis, pateikiama kultūros samprata, atskleidžiamas kultūros ir vertybių santykis bei jos vieta tarpkultūrinės komunikacijos kontekste. Supažindinama su komunikacijos formomis ir rūšimis, aptariamos pagrindinės tarpkultūrinės komunikacijos teorijos. Analizuojami reiškiniai, su kuriais susiduria žmonės, atsidūrę kitos kultūros apsuptyje, – tai patiriamas kultūrinis šokas, paplitę stereotipai bei prietarai. Aptariami tarpkultūriniai konfliktai ir jų sprendimo galimybės. Nagrinėjama kultūrinių veiksnių įtaka susitikimams, deryboms ir daugiakultūrės komandos kūrimui bei funkcionavimui, taip pat tarpkultūrinių kompetencijų ugdymo galimybės.Reikšminiai žodžiai: Komunikacija; Konfliktai; Kultūra; Kultūrinis šokas; Tarpkultūriniai konfliktai; Tarpkultūrinė komunikacija; Tarpkultūrinės komunikacijos teorijos; Vertybės; Communication; Conflicts; Cultural shock; Culture; Intercultural communication; Intercultural communication theories; Intercultural conflicts; Values.
ENIntercultural communication is one of the youngest and dynamically developing branches of science. It is most often determined by the accelerating process of universal globalisation involving all spheres of human activity: economy, politics, and culture. More comprehensive and thorough knowledge of the time, good manners and behaviour of the representatives of other cultures helps to reduce tension between different cultural groups and seek consensus with the people with very different conception of time, space, authority, management, and operation procedures. The aim of the publication is to introduce the peculiarities of intercultural communication when communicating with the representatives of different cultures, to reveal the peculiarities of their mindset and behaviour, to provide knowledge, which would help to create a sufficient level of cultural and communication competences for optimum intercultural communication. The textbook introduces intercultural communication, its origin and dissemination, discusses the relation between communication and culture, presents the conception of culture, discloses the relation of culture and values and its position in the context of intercultural communication. The textbook also introduces the forms and types of communication, discusses the main intercultural communication theories. It analyses the phenomena encountered by the people in the environment of a different culture – these are the cultural shock, stereotypes, and superstitions. The textbook discusses intercultural conflicts and the possibilities of resolving them, analyses the influence of cultural factors on the meetings, negotiation, formation and functioning of a multicultural team, and the possibilities of developing intercultural competences.