LTStraipsnyje sujungiamos Trakų pilies statybos bei gynybinės reikšmės ir karaimų istorijos teminės linijos, nors „karaimai“ straipsnio pavadinime ir neminimi. Aptariant Trakų pilies problematiką remiamasi lenkų istoriko M. Morelovskio (Mariano Morelowski) tyrimais, iškeliančiais prancūzų ir jų koncepciją perėmusių bei platinusių Europoje italų architektų indėlį projektuojant ir pastatant pilį ežero saloje Vytauto laikais. Nors karaimų bendruomenė atsirado Trakuose būtent tuo metu, tačiau karaimų atsiradimas Vidurio Rytų Europoje, įskaitant Lenkiją, Lietuvą ir Rusią sietinas su žymiai ankstesne istorija, siekiančia net IX a. Straipsnyje pažymima, kad chazarų valstybėje dalis priėmė karaizmo religiją VIII a., o po to šis tikėjimas darė įtaką polovcams. Migruojant chazarams ir polovcams karaimų bendruomenės kūrėsi į Šiaurę ir Vakarus nuo Juodosios jūros stepių zonos, ką galima pagrįsti šaltinių liudijimais, juos naujai interpretuojant. Atkreipiamas dėmesys į šaltiniuose dažnai sutinkamus saracėnus, kurių dalis, būtent polovcai (kumanai), autoriaus nuomone ir buvo karaimų kaip etninės grupės formavimosi elementu. Kadangi Vytautas karaimų bendruomenėms suteikė teisinį statusą valstybės mastu, dėl to jis tradiciškai laikomas jų atsikėlimo į Lietuvą pradininku, tačiau karaimų šaknys Lietuvoje yra žymiai gilesnės. Kita vertus pripažįstama, kad Vytautas suteikė naują impulsą valdovui tarnaujančių karingų karaimų atsikėlimui ir bendruomenių įkurdinimui Lietuvoje kuriant gynybinę liniją prieš kryžiuočius.Trakams šioje strateginėje linijoje teko išskirtinis vaidmuo.Reikšminiai žodžiai: Galvė; Karaimai; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Tiurkai; Trakai; Trakų pilis; Vytautas Didysis, 1350-1430 (Vytautas the Great); Crimean caraites; Galvė Lake; Karaite; Trakai; Trakai Castle; Trakai Karaim; Turkic peoples; Vytautas the Great.
ENThe article combines the construction of Trakai castle with the thematic lines of defence and Karaim history, although Karaims are not mentioned in the title of the article. The discussion on problems of Trakai castle is based on the research of Polish historian Mariano Morelowski. It emphasized the contribution of the French architects in designing and building the castle on an island of a lake in Vytautas' times, and Italian architects, who supported their conception and helped to spread it in Europe Although the Karaim community started residing in Trakai at that very time, the emergence of Karaims in Central Eastern Europe, including Poland, Lithuania and Russia, is associated with a much earlier history dating back to the 9th century. It is noted in the article that a part of people from the Khazar state accepted the religion of Karaism in the 8th century, and then this faith influenced the Polovtsy. While the Khazars and Polovtsy migrated, the Karaim community was being formed in the North and West from the steppe zone of the Black Sea, which can be justified by evidences provided by different sources that were reinterpreted. Attention is drawn to Saracens that are frequently mentioned in various sources. In author's opinion, some of them, Polovtsy (Cumans) in particular, were an element of formation of the Karaims as an ethnic group. Since Vytautas granted the Karaim communities a legal status at a national level, he has traditionally been regarded as the initiator of their ascension to Lithuania. However, the roots of Karaims in Lithuania are much deeper. On the other hand, it is acknowledged that Vytautas gave a new impetus to the ascension to Lithuania of combative Karaims serving the ruler and the establishment of communities in Lithuania in order to create a defensive line against the crusaders. Trakai played an exceptional role in this strategic line.