Protestant propaganda in a cold war of religion: from the Hartlib circle to the Society for Promoting Christian Knowledge

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Protestant propaganda in a cold war of religion: from the Hartlib circle to the Society for Promoting Christian Knowledge
Alternative Title:
Protestantų propaganda šaltajame tikėjimų kare nuo Hartlibo šalininkų iki Draugijos Krikščionių žinioms paskatinti (SPCK) veiklos
In the Journal:
Lithuanian historical studies. 2012, vol. 16, p. 51-59
Summary / Abstract:

LTAutorė nagrinėja protestantų ir katalikų bendruomenių priešiškumą XVII a. Europoje, kylant suvokimui, kad visi protestantai priklauso vieningai bendruomenei, kurios nariai turi pareigą materialiai remti savo tikėjimo brolius prieš bendrą priešą - katalikybę (tuo būdu mažinant katalikų valstybių grėsmę Didžiajai Britanijai ir Olandijai). Nors negalima kalbėti apie atvirą XVII a. vidurio religijų karą, tačiau tuometinėje tarptautinėje politikoje galima įžvelgti šaltojo tikėjimų karo bruožų. Tokiam britų mąstymui pirmojoje karo linijoje stovėjo įvairios protestantų bendruomenės nuo Šiaurės Italijos valdiečių iki Lietuvos evangelikų reformatų. Nuo XVII a. vidurio Didžiosios Britanijos bei Airijos parapijose buvo renkamos pašalpos užjūrio protestantams remti, steigiamos stipendijos užsienio studentams, planuota kurti karinę sąjungą prieš katalikų valstybes. Tokiame kontekste Chylinskis gavo materialinės bei dvasinės paramos Biblijai versti į lietuvių kalbą. Autorė parodo tarptautinius tikėjimo bei mokslo ryšius tarp vietinių britų mokslininkų, Anglijoje prieglobstį suradusių Europos protestantų veikėjų (iš Elbingo kilusio Samuelio Hartlibo, moraviečio Komneno, Edinburge gimusio, o įvairiuose šiaurės Europos kraštuose išauklėto Johno Dury'o) bei jų Lietuvos, Lenkijos, Prūsijos, Šventosios Romos imperijos bendraminčių. Autorė apžvelgia 1699 m. sukurtos (bei iki šiol veikiančios) Draugijos krikščionių žinioms paskatinti veiklą, ypač jos paramą žemaičių evangelikams reformatams XVIII a. 4 dešimtmetyje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Biblijos vertimas į lietuvių kalbą; Draugija krikščionių žinioms skleisti; Europos protestantų sąjunga; Hartlibo ratelis; Lietuvos evangelikai reformatai; Protestantų mažuma; Reformacija; Romos Katalikų Bažnyčia; Samuelis Boguslavas Chylinskis; Hartlib circle; Protestant minority; Protestant union in Europe; Roman Catholicism; Samuel Boguslaw Chylinski; Society for promotion Christian knowlegde; The Counter Reformation in Poland-Lithuania; The Lithuanian Bible project; The Lithuanian Calvinists; The Reformation.

ENArticle considers how, impelled by confessional divisions caused by the Reformation, a general sense of pan-Protestant community grew across Europe, and its members launched a long battle against Roman Catholicism far beyond the 16th century. Indeed, it continued into the mid-18th century, the so-called Age of Reason. If it cannot necessarily be described as an open war of religion like the Thirty Years War, it was at least a cold war. From their points of view, the Protestant minorities threatened by the Roman Catholic Counter Reformation, such as the Waldensians in northern Italy and the Lithuanian Calvinists, stood on the front line in this war. Thus, financial support was regularly offered by the Protestant churches in Great Britain and Ireland to their distressed brethren across the continent, university scholarships were set up for students from Catholicdominated areas, and plans were drafted for a Protestant union in Europe, from a military level to an ecclesiastical one. It is in this context that we must understand how apparently strange a phenomenon as British support for the translation of the Bible into Lithuanian developed. The author sees Chylinski s activities in the tradition of learning and charity exhibited in the 1650s by the three leading members of the Hartlib philosophical circle, namely, Samuel Hartlib (originally from Elbing), Jan Amos Comenius (from Moravia), and John Dury (born in Edinburgh, he spent his early life in various places in northern Europe), who were, in a sense, Protestant refugees to England from north-central Europe. After Chylinski, British support for Lithuanian Protestants did not end. She traces the work of Robert Boyle and the foundation of the Society for Promoting Christian Knowledge (1699), which organised relief for Žemaitijon Calvinists in the early 1730s. [From the publication]

ISSN:
1392-2343; 2538-6565
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/45726
Updated:
2020-07-28 20:26:15
Metrics:
Views: 18    Downloads: 3
Export: