LTLietuvoje dešimtmetį klinikinėje srityje vaikų intelektas vertinamas WISC-III (Wechslerio intelekto skalė vaikams – trečias leidimas, Wechsler, 2002), nors testo tinkamumo Lietuvos klinikinėms imtims tyrimų atlikta labai mažai. Praktikoje taikoma keturių intelekto faktorių interpretacija, tačiau nėra patvirtinimų, kad testas tikrai matuoja keturis intelekto konstruktus Lietuvos vaikų klinikinėje imtyje. Tyrimo tikslas – nustatyti raidos sutrikimų turinčių vaikų intelekto struktūrą, remiantis D. Wechsler koncepcija. 141 vaikas, turintis įvairių psichologinės raidos sutrikimų (amžius 6-15 m.; 18,4% mergaičių, 81,6% berniukų) įvertintas WISC-III. Tiriamosios faktorių analizės atliktos principinių ašių metodu su promaksiniu sukiniu. Raidos sutrikimų turinčių vaikų ir Lietuvos WISC-III standartizacinės imties keturių faktorių sprendimai palyginti sutapimo koeficientu. Nustatyta, kad raidos sutrikimų turinčių vaikų atveju prasminga dviejų, trijų, keturių ir penkių intelekto faktorių interpretacija. Raidos sutrikimų turinčių vaikų intelekto struktūra nėra tapati kaip tipiškos raidos vaikų: ne visiškai tapatūs atsparumo trukdžiams ir apdorojimo greičio konstruktai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Intelekto konstruktai; Intelekto struktūra; Raidos sutrikimai; Raidos sutrikimas; Vaikai; Vaikų inteketas; Vaikų intelekto struktūra; Wechslerio intelekto skalė vaikams; Children; Children's intelligence structure; Childrens' intelligence; Development disorders; Developmental disorder; Developmental disorders; Intelligence factors; Structure of intelligence; Wechsler intelligence scale for children.
ENTen years in clinical setting an intelligence of Lithuanian children is tested using WISC-III (Wechsler Intelligence Scale for Children – Third Edition, Wechsler, 1991; the Lithuanian version: Wechsler, 2002). An interpretation of four intelligence factors is used, while there is no empirical evidence about WISC-III four factors' structure in Lithuanian clinical samples. The purpose of this study is to explore an intelligence structure of children with developmental disorder. 141 child with developmental disorder (age from 6 to 15; 18,4% girls and 81,6% boys) was evaluated with WISC-III. One, two, three, four, and five factors' solutions were examined using a principal axis factoring with promax rotation. Clinical and standardization sample four factors' solutions were compared by computing congruence coefficients. Results show that two, three, four, and five factors' solutions are meaningful. Children's with developmental disorder intelligence structure is not the same as children's from the standardization sample: Freedom from Distractibility and Processing speed dimensions have some differences. [From the publication]