LTLietuvos dailės muziejuje (LDM) saugoma daugiau kaip 350 Kanuto Rusecko kūrinių - religinių ir istorinių paveikslų, portretų, buitinių, siužetinių kompozicijų, peizažų, piešinių, eskizų, studijų, kopijų. Didžiąją jų dalį sudaro kūriniai, po dailininko mirties likę dirbtuvėje. Juos išsaugojo menininko sūnus Boleslovas, visus tėvo kūrinius testamentu palikęs Vilniaus mokslo bičiulių draugijai. Tik keletas K. Rusecko darbų į LDM pateko iš privačių rinkinių. Šioje publikacijoje pateikiami svarbiausi K. Rusecko gyvenimo ir kūrybos faktai bei išsamiai aprašomas jo piešinio „Madona" restauravimas LDM Prano Gudyno restauravimo centre. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dailė; Fizikiniai ir cheminiai tyrimai; Piešinys "Madona"; Piešinys anglimi; Rafaelis Džovanis Santis; Restauravimas; Tapyba; Tapytojas Kanutas Ruseckas; Vilnius; Art; Charcoal drawing; Drawing "Madona"; Lithuania; Painter Kanutas Ruseckas; Painting; Physical and chemical analysis; Rafael Giovanni Santi; Restoration; Vilnius.
ENThe Lithuanian Art Museum has more than 350 of Kanutas Ruseckas' works, encompassing religious and historical paintings, portraits, household scenes, narrative compositions, landscapes, drawings, sketches, studies and copies. Most of these works were left at the workshop after his death. They were preserved by the artist's son Bolesław, who bequeathed his father's works to the Vilnius Scientific Society. Only a few of K. Ruseckas' works came to the Lithuanian Art Museum from private collections. Kanutas Ruseckas' creative legacy is versatile, in terms of both the subjects and the artistic performance. Most of his works in the Lithuanian Art Museum's collections are completed pictorial compositions, portraits, academic drawings and sketches. They reflect the creative method of the versatile artist. In the publication, the restoration of Kanutas Ruseckas' drawing Madonna is described, and the progress and techniques of restoration are discussed. This art work reached P. Gudynas Restoration Center in 2010 in a very poor condition, damaged and broken. [From the publication]