LTStraipsnyje svarstomos aukštojo mokslo vertybių išsaugojimo galimybės kintančiuose švietimo sistemos kontekstuose, siekiant (iš)spręsti verslo ir mokslo integracijos problemas bei harmonizuoti rinkos ir akademines vertybes pasitelkus institucinės etikos priemones. Šio straipsnio tikslas yra aptarti viešajame diskurse paplitusius svarstymus apie švietimo sistemos vertybių praradimus, „akademinės etikos smukimą“ dėl vykstančių pokyčių, intensyviai plintančių rinkos ir aukštojo mokslo integravimosi faktų bei polemizuoti su vien neigiamai šiuos reiškinius apibūdinančiaisiais, bandant parodyti platesnes vadinamosios „trečiosios universitetų misijos“ (arba funkcijos) prasmes, siūlant apmąstyti dabartinių aukštojo mokslo permainų pozityvumą. Be kitų teigiamų „trečiosios universitetų funkcijos“ plėtros, verslo ir mokslo integracijos efektų, susidaro palankios galimybės kurti adekvačią visuomenės lūkesčiams universitetų socialinę atsakomybę, kartu ir šią – šiuolaikinių reflektyvių organizacijų – metavertybę suponuojančių institucinių vertybių sistemą. Straipsnyje trumpai apibūdinama tokią sistemą mezolygmeniu formuojanti etikos infrastruktūra ir išreiškiama idėja, jog tikslinga, metodologiškai pagrįsta dalykinės etikos institucionalizacija pajėgia kurti atsvarą akademinės etikos nuosmukiams, galimoms aukštojo mokslo disfunkcijoms, o akademinių vertybių išlaikymas bei generavimas priklauso nuo pačių veiklos subjektų, ypač tuomet, kai universitetai imasi plėtoti institucinę etiką, tapdami korporatyviniais moralės subjektais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Akademinė etika; Aukštojo mokslo vertybės; Etikos infrastruktūra; Integracija; Verslo ir mokslo; Verslo ir mokslo integracija; „trečioji universitetų misija / funkcija“; Academic ethics; Business and science integration; Ethics infrastructure; The third mission of Universities; Values of Higher Education (HE); Values of Higher Education (HE), academic ethics, business and science integration, the third mission of Universities, ethics infrastructure.
ENThe paper analyses possibility of higher education (HE) values retention in the new contexts of educational system. It presupposes accomplishment of science and business integration and harmonisation of a market and academic values by the means of institutional ethics. The purpose of the paper is to discuss assumptions about “loss of educational system values”, “academic ethics degradation”, widespread in public discourse. It is also intended to argue against merely negative estimation of the issue, caused by the facts of market and HE integration. The author tries to elucidate the wider sense of the “third mission of universities” (or third function) and offers to consider positive aspects of the current changes in a HE. In addition to positive effects of “the third function of universities” development, integration of HE with business there emerge favourable circumstances to form University social responsibility with its stipulated institutional value system in concord with the society expectations. The paper shortly describes such a system with its ethics infrastructure on the meso level and poses the idea that a purposeful, methodologically sound ethics institutionalisation is able to prevent shortcomings of academic ethics, possible malfunctions of a HE. The retention of academic values depends on the very subjects of an academic activity especially when universities tackle institutional ethics as the agents of corporate morality. [From the publication]