LTDidėjant konkurencijai ir siekiant geriau patenkinti dinamiškus ir heterogeniškus turizmo paslaugų vartotojų poreikius, darbuotojų kompetencija tampa svarbi paslaugų organizacijos konkurencinio pranašumo prielaida. Straipsnio tikslas – remiantis sociologinio tyrimo rezultatais atskleisti turizmo sektoriaus darbuotojų kompetencijų įvaldymo lygį. Atlikto sociologinio tyrimo duomenys rodo, kad Lietuvos turizmo sektoriaus įmonių darbuotojai geriausiai yra įvaldę komunikacines kompetencijas. Turizmo įmonių vadovai suvokia ypatingą personalo svarbą, sąlygojamą mažiausiai dviejų priežasčių: vartotojo akimis, darbuotojai yra pati paslauga ir jie tiesiogiai veikia daugelį kokybės dimensijų. Darbuotojų kompetencijų įvaldymo lygmuo skirtingose turizmo sektoriaus įmonėse pasižymi heterogeniškumu: turizmo informacijos centrų specialistai mažiau įvaldę gebėjimus įvertinti riziką ir pasiūlymus; kaimo turizmo įmonių specialistams trūksta užsienio kalbos žinių, jie blogiau įvaldę gebėjimus derinti ir taikyti kompleksinius veiksnius, susijusius su veikla tarptautinėje turizmo industrijoje. Sociologinio tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lietuvos turizmo sektoriaus įmonėse kompetencijų ugdymas dažniausiai tapatinamas su kvalifikacijos kėlimu, kuris turi būti modifikuotas ne tik turinio aspektu, bet ir parenkant tinkamą mokymosi laiką, formas, metodus, prioritetus suteikiant nuotolinėms studijoms, probleminiam mokymui, remiantis multidiscipliniškumo koncepcija.Reikšminiai žodžiai: Darbuotojai; Darbuotojų kompetencijos; Kompetencijos; Turizmo sektorius; Valdymo lygis; Competences of the employees; Competencies; Emploiyees; Lithuania; Mastery level; Tourism sector.
ENThe results of sociological study on competences of the employees in tourism sector arc provided and analyzed in this article. Recognising the fact that a managerial competence is a complex one covering a mixture of conceptual, communicational and technical skills of a human, it is attempted to reveal the acquired level of skills of employees in tourism sector in this article. The needs for different services, their structure and quality are changing in today's society; new stereotypes of social behaviour, new values as well as new models of the way of life are being formed. The development of the service sector is encouraged by different factors: per capita income growth, urbanization, demographic changes, the complexity of consumption as well as its psychologically determined uncertainty (Gadrey, 1996), competition, increasing demand for consumers'time needed. New services are appearing in the market, technological as well as intellectual level of previously provided services is changing, the forms and places of service provision vary. Although the influence of these factors on different groups of service is varied, it can be said, that the service development is a multifaceted social and economic phenomenon (Bagdonienė, 2008) The variety of technological, social, economic and other factors leads to the permanent change of service provision and consumption which causes problems or temporary difficulties for both the business and consumers. Factors identified and the pace of changes in business environment bring challenges to the employees in service sector, highlight the need for developing and improving their competences in accordance to the changing needs and requirements of the consumers. [From the publication]