Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas kalbėjimo ir kalbos sutrikimams įveikti

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas kalbėjimo ir kalbos sutrikimams įveikti
Alternative Title:
Application of evidence-based practice principles to cope with speech and language pathology
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2012, Nr. 2 (27), p. 216-223, 224-231 (anglų kalba)
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama įrodymais grįstos praktikos samprata, pagrindiniai principai ir jos taikymo galimybės, įveikiant kalbėjimo, kalbos ir komunikacijos sutrikimus. Apžvelgiami mokslinių tyrimų – sisteminės apžvalgos, atsitiktinės atrankos kontrolinių tyrimų rezultatų taikymo privalumai ir trūkumai, analizuojami specialistų požiūrio į įrodymais grįstą praktiką tyrimų duomenys. Atskleista, kad įrodymais grįstos praktikos principai atitinka logopedų rengimo nuostatus ir praktinio darbo reikalavimus keliais aspektais. Pirma, įrodymais grįsta praktika nukreipta į konkrečių problemų sprendimų ir skatina mokymųsi visų gyvenimų. Logopedo profesija susijusi su įvairių mokslo sričių žiniomis – psichologija, edukologija, lingvistika, medicina ir kt., kurias būtina integruoti, siekiant suprasti, kaip planuoti pagalbų, įveikiant kalbėjimo, kalbos ir komunikacijos sutrikimus. Be to, įrodymais grįsta praktika skatina naujos literatūros paieškų, kritinį gautų rezultatų vertinimų ir taikymų praktikoje, t. y. atitinka profesinio tobulėjimo ir nuolatinio kvalifikacijos kėlimo reikalavimus. Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas taip pat skatina pasitikėjimą savo profesine kompetencija priimant sprendimus, nes padeda įuos argumentuoti, remiantis moksliniais įrodymais, ir bendradarbiauti su kitų sričių specialistais, greičiau ir efektyviau pritaikyti naujus duomenis praktikoje. Įrodymais grįsta praktika skatina logopedus ir kitų sričių specialistus konkrečiai ir tiksliai apsvarstyti praktinio darbo rezultatus, aiškiai numatyti jų įvertinimo strategijas ir būdus.Reikšminiai žodžiai: Įrodymais grįsta praktika; Kalbėjimo ir kalbos sutrikimai; Logopedinė pagalba; Sisteminė apžvalga; Evidence-based practice; Speech and language pathology; Speech therapy support; Systematic review.

ENThe article discusses the concept of the evidence-based practice, the key principles and its application possibilities by overcoming speaking, speech and communication disorders. Advantages and disadvantages of such scientific research as systemic reviews, application of random control studies are reviewed, and the data of the research of specialists’ attitudes with regard to evidence-based practice are analysed. The article reveals that principles of evidence-based practice correspond to provisions of speech therapist training and practical work requirements with regard to several aspects. First of all, evidence-based practice is focused on the solution of specific problems and encourages life-long learning. The profession of a speech therapist is related to the knowledge of various fields of science – psychology, educology, linguistics, medicine, etc., which are necessary to integrate seeking to understand how to plan assistance when coping with speaking, speech and communication disorders. In addition, evidence-based practice encourages search for new literature, critical evaluation of obtained results and application thereof in practice, i.e. their correspondence to the requirements for professional improvement and constant qualification upgrading. The application of evidence-based practice also encourages confidence in one’s professional competence when making decisions, since it helps ground them based on scientific evidence and communicate with specialists of other fields as well as to more rapidly and efficiently apply new data in practice. Evidence-based practice encourages speech therapists and specialists of other fields to specifically and accurately analyse results of practical work, clearly define strategies and ways for evaluation thereof.

ISSN:
1392-5369; 2424-3299
Related Publications:
Įrodymais grįstos mokytojo veiklos konstravimas ugdant emocijų ir elgesio sutrikimų turinčius mokinius : disertacija / Renata Geležinienė. Šiauliai : Lucilijus, 2009. 162 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/45015
Updated:
2018-12-17 13:26:18
Metrics:
Views: 101    Downloads: 39
Export: