LTStraipsnyje analizuojamos galimybės modeliuoti vidutinio intelekto sutrikimo mokinės socialinių įgūdžių ugdymą remiantis individo stiprybėmis. Stiprybių perspektyva reiškia vaiko turimų socialinių įgūdžių identifikavimą ir orientaciją į vaiko stiprybes bei individualias galimybes, modeliuojant ugdymo procesą. Atvejo analize identifikuotos mokinės individualios stiprybės ir tipinės vidutiniškai sutrikusio intelekto mokiniams socialinių įgūdžių ugdymosi probleminės sritys. Nustatyta, kad tyrimo dalyvė turi bendravimo ir emocinio kontakto poreikių, elementarių interakcijos, neverbalinio komunikavimo gebėjimų; emocijų ir kai kurių socialinių situacijų atpažinimo bei emocinio ekspresyvumo gebėjimų; turi laisvalaikio pomėgių, individualių elgesio sudėtingose situacijose strategijų. Šalia stiprybių būdingi ir tipiniai vidutiniškai sutrikusio intelekto mokinių socialinio funkcionavimo sunkumai: menki bendravimo su bendraamžiais gebėjimai, netinkamai išreiškiama bendravimo iniciatyva, neadekvati emocijų ar elgesio raiška, dėl kurių ji neišvengia konfliktinių situacijų; menki savikontrolės, veikimo grupėje, problemų sprendimo gebėjimai, labiausiai trūksta socialinės kognicijos įgūdžių. Tyrimas atskleidė, kad tyrime dalyvavusi vidutinio intelekto sutrikimo mokinė beveik visose socialinių įgūdžių srityse turi stiprybių, o ne vien tik negebėjimų; įrodyta, kad mokinės socialinių įgūdžių ugdymas gali būti modeliuojamos, remiantis jos turimomis stiprybėmis (poreikiu bendrauti, elementariais neverbalinio kontakto bei komunikavimo gebėjimais ir kt.). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Socialiniai įgūdžiai; Stiprybių perspektyva; Vidutinis intelekto sutrikimas; Social skills; Strengths perspective; Moderate learning disabilities.
ENArticle analyses the possibilities to model social skills education in the schoolgirl with moderate intellectual disability, basing it on the individual's strengths. A strengths perspective refers to the identification of a child' s social skills and an orientation towards the child's strengths and individual potential, while modeling the educational process. The schoolgirl's individual strengths and problem areas in social skills education that are typical of schoolchildren with moderate leaming disabilities are identified using a case study. It is noted that the research participant has communication and emotional contact needs, basic interaction and nonverbal communication abilities; emotional abilities, recognition of some social situations, and emotional expressiveness abilities. The participant also undertakes spare time hobbies, and individual behavioral strategies in complex situations. Along with the strengths, some typical difficulties of schoolchildren with moderate learning disabilities in social functioning are also characteristic: poor peer communication abilities, inappropriately expressed communication initiative and inadequate emotional and behavioral expression. Due to which she is unable to avoid conflict situations; has poor self-control; poor group performance, and problem solving abilities, and is lacking in social cognition skills the most. The research revealed that the research participant - a schoolgirl with moderate intellectual disability - has not only inabilities, but also strengths in almost all social skills areas; it is proved that the schoolgirl's social skill s education can be modeled, basing it on the available strengths (the need to communicate, basic nonverbal contact and communication abilities, and etc.). [From the publication]