LTDarbo objektas – žmogaus gyvenimo, pasaulio kaip sapno vaizdinys pradedant literatūriniais sugretinimais ir baigiant metafizine būties samprata. Tikslas – parodyti, kad šis plačiai pasaulyje žinomas vaizdinys nėra svetimas ir Lietuvoje, ir ne tik pastarųjų laikų autorinėje literatūroje, bet ir tautosakoje, būtent kosmogoninėse sakmėse, kur jis gali būti paveldėtas iš žilos senovės ir sietis su atitinkamomis metafizinėmis pažiūromis. Straipsnio pabaigoje dar trumpai aptariamas pasaulio sukūrimo iš miglos motyvas, kuris taip pat tikėtinai gali sietis su „pasaulio sapno“ samprata, kaip figūratyvinė jos atmaina, atsižvelgiant į daugelio kalbininkų palaikomą žodžių migla ir migti, miegas bendrą kilmę. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kosmogonija; Kosmologija; Lietuviai; Mitologija; Pasaulio sapnas; Pasaulis; Sapnas; Tautosaka; Cosmogony; Cosmology; Dream; Folklore; Lithuania; Lithuanians; Mythology; The World Dream; World.
ENThe article consists of three parts. In the first one, the idea of the world as a dream in many so-called “primitive”, both folk and learned tradition, from poetic and didactic comparisons to deep mystical insights and highly developed metaphysical theories, is discussed. In the second part of the article, the Lithuanian cosmogonic legend, recorded in six variants from different parts of Lithuania throughout the 20th century is presented. According to this legend, earth is created by God in his sleep, or, more precisely, by two creators: the God, who falls asleep after creating a little island (the first embryo of earth), and the Devil, who then starts dragging the sleeping God around, trying to drown him, but the land widens by the way, and so finally the earth comes into being. In the third part of the article, the link between the motive of creation during sleep and another one – creation from the mist – is suggested, taking into account the affinity of the words Lith. migla ‘mist’ and migti ‘to fall asleep’, and miegas ‘sleep’. [From the publication]