Decentralisation reforms of education management : theoretical and practical issues

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Decentralisation reforms of education management: theoretical and practical issues
Alternative Title:
Decentralizacijos reformos švietimo vadyboje: teoriniai ir praktiniai aspektai
In the Journal:
Viešoji politika ir administravimas [Public Policy and Administration]. 2012, t. 11, Nr. 4, p. 659-671
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTŠvietimo valdymo sistema Lietuvoje yra laipsniškai decentralizuojama ir dekoncentruojama, vadovaujantis subsidiarumo principu. Straipsnyje nagrinėjama, kaip decentralizacijos sąlygomis keičiasi sąveika tarp švietimo subjektų, kaip keičiasi mokyklos valdymo procesas ir kokios sąlygos reikalingos efektyviai mokyklų autonomizacijai. Kokybinio tyrimo duomenys leidžia nuosekliau suvokti valdymo problemas, susijusias su švietimo decentralizacija Lietuvoje. Remiantis teorine decentralizacijos reformų analize bei kokybinio tyrimo rezultatais straipsnyje nagrinėjami švietimo decentralizacijos privalumai ir trūkumai bei pabrėžiama pasitikėjimo formavimo svarba autonomizacijos sėkmingumui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Švietimo valdymo decentralizacija; Švietimo decentralizavimas; Mokyklos autonomija; Švietimo subjektai; Mokyklos autonomija; Decentralisation of education management; Education decentralisation reforms; School autonomy; Interaction of education subjects; School autonomisation process.

ENThe system of education management in Lithuania is being gradually decentralised and de-concentrated on the basis of the subsidiarity principle, as decentralisation is seen as one of the key strategies for reforming and reshaping educational institutions. The present paper tackles the questions about how the interaction of education subjects changes in the process of decentralisation, what changes occur in the process of school management with the increase of school autonomy and what are the conditions for the process of effective school autonomisation. The findings of the qualitative study provide a deeper understanding of current Lithuanian management problems related to decentralisation of education. Moreover, the presented findings and the analysis of field literature on decentralisation reveal the advantages and disadvantages of decentralisation of education management. [From the publication]

ISSN:
1648-2603; 2029-2872
Related Publications:
Mokyklos autonomijos valdymo modelis : disertacija / Jolanta Urbanovič. Vilnius : Mykolo Romerio universiteto Leidybos centras, 2011. 179 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/44728
Updated:
2018-12-17 13:25:26
Metrics:
Views: 41    Downloads: 14
Export: