LTStraipsnyje analizuojamos ir lyginamos Nepriklausomos Lietuvos (1918-1940) mokslininkų, žymesnių pedagogų praktikų koncepcijos, apimančios mokytojo autoriteto bruožus – žmoniškumą, tautiškumą. Parodoma, kad jie lemia pedagoginės sąveikos formavimąsi ir turi reikšmės mokinio asmenybei tobulėti. Taikyti šie tyrimo metodai: istorinis aprašomasis, priežastinis lyginamasis. Išryškinta, kad mokytojo žmoniškumas – daugiamatis, daugiaaspektis autoriteto bruožas: tai jo veiklumas, siekimas vertybių, atsidavimas kilniam darbui, reiklumas sau, sielos skaistumas, moralinė branda, gyvenimo džiaugsmas; tai jo paslaugumas, pagarba kitam žmogui, jo teisėms, principams, taktiškas, teisingas elgesys; žmoniškas mokytojas – tai malonus, gailestingas, geras, užjaučiantis, ramus, mandagus, paslaugus, kantrus, atlaidus, žmogų laikantis vertybe. Tautiškumas, kaip socialinė dorybė ir psichinės struktūros komponentas, mokytojo autoriteto bruožas, pabrėžiamas dėl socialinių mokytojo priedermių: Lietuvos mokytojas – tautos ir visuomenės įgaliotinis – turėjo prisidėti prie valstybės pamatų tvirtinimo, visos visuomenės tautinės savimonės stiprinimo; vykdyti šią funkciją jis galėjo tik būdamas ryški tautinė individualybė, savo pavyzdžiu uždeganti ir skatinanti šalia esančius sekti juo. Mokytojo autoriteto bruožai – žmogiškumas, asmenybės tautiškumas – koreliavo su tais uždaviniais, kuriuos akcentavo mūsų krašto ir užsienio kraštų ugdymo teoretikai, iškėlė besivystančio krašto gyvenimas ir pati visuomenė.Reikšminiai žodžiai: Mokytojo autoritetas; Pedagoginiai santykiai; Pedagoginė sąveika; Tautiškumas; Tautiškumas, autoritetas; Žmoniškumas; Humanity; Nationality; Nationality, authority; Pedagogical interaction; Pedagogical interraction; Pedagogical relations; Teacher authority; Teacher's authority.
ENThe article analyses and compares practical conceptions of scientists and more important pedagogues of Independent Lithuania (1918-1940) including characteristics of teacher’s authority, i.e. humaneness and nationality. It is shown that they determine the formation and pedagogical interaction and are significant to the development of pupil’s personality. This article involves the following methods of research: historical descriptive and causative comparative. It is highlighted that the humaneness of a teacher is a multidimensional and multifaceted feature of the authority: it is his/her activity, pursuit of values, devotion to kind work, strictness with himself/herself, purity of the soul, moral maturity, joy of life; it is his/her civility, respect for other person, his rights and principals, discreet and fair behaviour; humane teacher is nice, merciful, gentle, sympathetic, calm, polite, accommodating, patient, forgiving, treating other person as a value. Nationality as a social virtue and a component of psychical structure, the characteristic of teacher’s authority is emphasized due to the social obligations of the teacher: Lithuanian teacher, the representative of the nation and society, had to contribute to the strengthening of country’s base and national consciousness of the whole society; this function could be performed only then, if the teacher had a vivid national personality, whose example would inspire and motivate those around him/her to follow. Characteristics of teacher’s authority, i.e. humaneness and nationality of the personality correlating with goals highlighted by educational theoreticians of our and foreign countries had raised the life of developing country and the society.