LTEfektyvus Lietuvos finansų rinkos viešasis administravimas yra ypač svarbus Lietuvos ekonominiam vystymuisi, todėl pranešime išskiriami pagrindiniai Europos Sąjungos finansų rinkos priežiūros pakeitimai bei jų įtaka Lietuvos finansų rinkos priežiūros reformai. Pranešime nagrinėjama Lietuvoje nuo 2012 m. sausio 1 d. įsigaliojusi Lietuvos finansų rinkos priežiūros reforma, pagal kurią Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija bei Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisija yra likviduojamos, o jų funkcijos perduodamos Lietuvos bankui. Atsižvelgiant į tai, pranešime atskleidžiama, kodėl Lietuva pasirinko centralizuotą finansų rinkos priežiūros modelį ir vertinamas šio modelio efektyvumas. Pranešime taip pat skiriama dėmesio Lietuvos banko pareigai neteismine tvarka išnagrinėti vartotojų ginčus su finansų rinkos dalyviais. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo nuostatomis, vartotojas, manantis, kad finansų rinkos dalyvis pažeidė jo sutartinių ar su jais susijusių santykių teises ar teisėtus interesus, turi teisę kreiptis į teismą arba į išankstinio ginčų sprendimo ne teisme instituciją (Lietuvos banką). Tačiau ši teisė suteikiama tik laikantis tam tikrų taisyklių, o Lietuvos banko sprendimas yra rekomendacinis. Taigi, pranešime vertinamas vartotojų, veikiančių finansų rinkose, teisių apsaugos efektyvumas, kartu atskleidžiamos praktinės priežiūros problemos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Finansų rinkos; Neteisminis ginčų nagrinėjimas; Priežiūros institucijos; Alternative investment; European Union; Financial market; Lithuania; Non-judicial dispute settlement mechanism; Supervisory institutions; Europos Sąjunga (European Union).
ENFinancial regulation and supervision share the ultimate aims of ensuring financial stability, deterring malpractice and protecting consumers. However there is no unified concept of financial regulation structure. Therefore, in EU financial sector national supervisory institutions are organized in different forms in different countries. These “models” range from independent stand-alone supervisory authorities to consolidated (centralized) supervisors responsible for supervising the entire financial sector, including banks, insurance companies and securities firms. Due to the crisis and also reforms in EU level supervision, there has been an emerging trend in some countries towards restructuring the financial supervisory function. Lithuania was one of countries that significantly reformed its national financial market supervisory system. Therefore, as of 1 January 2012, Lithuania has single supervisor (central bank of the Republic of Lithuania) who is responsible for all financial market supervision in Lithuania. The article highlights the main changes in financial supervision, discusses the positive and negative aspects of non-judicial dispute settlement mechanism in Lithuania. [From the publication]