LTStraipsnyje yra nagrinėjama nauja baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, dydžio nustatymo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ir įsigaliojusi 2012 m. sausio 27 d. Naujos baudų dydžio nustatymo tvarkos priėmimą sąlygojo kelios priežastys – senos tvarkos netobulumas, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos baudų skyrimo praktikos kritika, naujos Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pataisos, įpareigojusios Konkurencijos tarybą skiriant baudas atsižvelgti į pajamas, gautas iš prekių ar paslaugų, susijusių su pažeidimu, pardavimo. 2006 m. ES Komisijos priimtos gairės dėl baudų dydžio nustatymo tapo naujosios nacionalinės baudų dydžio nustatymo tvarkos pagrindu, tačiau nepaisant akivaizdžių esminių panašumų (pvz., dėl baudų dydžio nustatymo metodo, bazinio baudos dydžio nustatymo taisyklių, pagrindų bazinei baudai didinti ar mažinti), nacionalinės Lietuvos baudų dydžio nustatymo taisyklės turi ir tam tikrų ypatumų. Straipsnyje lyginama naujoji ir senoji Lietuvos baudų dydžio nustatymo tvarka, taip pat ir 2006 m. Komisijos gairės, analizuojami jų panašumai bei skirtumai, privalumai ir trūkumai.Naujoji Lietuvos baudų dydžio nustatymo tvarka neabejotinai leidžia geriau individualizuoti baudas, sieti jų dydį su inkriminuojamu pažeidimu, trukme, proporcingai įvertinti pažeidimo pavojingumą; tam tikrais aspektais ji yra griežtesnė nei 2006 m. Komisijos gairės (pvz., nustatant bazinės baudos dydį karteliniams susitarimams, dėl bendrojo pakartotinumo koncepcijos), o tam tikrais aspektais – švelnesnė, pvz., dėl „tarpinio teisinio maksimumo“ baziniam baudos dydžiui numatymo, senaties pakartotiniams pažeidimams nustatymo. Įvertinus esminius naujosios Lietuvos baudų dydžio nustatymo tvarkos aspektus ir ypatumus, manytina, jog ji, kaip savo laiku ir 2006 m. ES Komisijos gairės, padidins bendrą baudų, skiriamų ūkio subjektams už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimus, lygį. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Atsakomybė; Bauda; Bazinis baudos dydiis; Konkurencijos teisė; Basic amount of the fine; Competition law; Fine; Fines; Responsibility.
ENImposition of sanctions for violations of competition law rules is an important instrument of the European Union (EU) and Lithuanian competition enforcement authorities and is an inevitable part of the EU and Lithuanian competition law policy. The aim of the article is to analyse the main changes in the Competition Council’s fining policy and identify the discrepancies in national and EU fining rules, analyse advantages and disadvantages of the new fining policy in comparison to the EU fining rules. The fining policy of the Lithuanian Competition Council for breaches of the Lithuanian and EU competition rules has recently been changed by the new 2012 Government resolution and has been aligned with the 2006 Commission Guidelines on the method of setting fines. The new Lithuanian fining rules set exactly the same basic principles for setting the amount of fines and are very similar to the Commission’s Guidelines, however some peculiarities may and shall be distinguished. The new Lithuanian fining rules in some aspects are even stricter than the EU fining rules established in the Commission’s Guidelines, however it may be presumed that the new Lithuanian fining rules will raise the level of fines as it did the Commission’s Guidelines after 2006, and the first – “travel agencies” – case, where the new fining rules were applied, had partly confirmed this assumption. [From the publication]