Šv. Simono Stoko vizijos ikonografinė tradicija Lietuvos Karmelitų bažnyčiose. Pirmavaizdis ir kartotė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šv. Simono Stoko vizijos ikonografinė tradicija Lietuvos Karmelitų bažnyčiose. Pirmavaizdis ir kartotė
Alternative Title:
Prototype of St. Simon Stock’s vision and its reiteration in the Lithuanian Carmelite Churches’ iconographic tradition
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2012, 72, p. 149-160
Summary / Abstract:

LTLietuvos sakralinės dailės kontekste šv. Simono Stoko vizijos atvaizdai vertinami kaip vizijinių paveikslų grupė ir kaip pirmasis Švč. M. Marijos Škaplierinės ikonografijos siužetas, davęs pradžią tolesnei karmelitiškųjų marijinių atvaizdų sklaidai. Šiame straipsnyje pirmą kartą sprendžiama Lietuvos karmelitų bažnyčiose esančių šv. S. Stoko vizijos paveikslų pirmavaizdžio problema. Minėti kūriniai analizuojami Europos karmelitiškosios dailės kontekste. Straipsnio tikslas – atskleisti šv. S. Stoko vizijos atvaizdų ikonografinę tradiciją išryškinant tapatumo ar unikalumo bruožus, pagal galimybes įvertinti jų sukūrimo laiką bei meninę raišką. Išanalizavę ir apibendrinę turimus objektus, galime teigti, kad meniniu unikalumu lietuviškieji atvaizdai nepasižymi – dauguma jų yra užsienio dailininkų kūrinių kartotės. Tačiau išryškėja svarbiausias Škaplieriaus vizijos ikonografinis išskirtinumas – Dievo Motina visuomet vaizduojama tik su Kūdikiu Jėzumi. Tokią tendenciją lėmė pamaldumo Švč. M. Marijai kaip Dievo Motinai tradicija. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ikonografija; Karmelitų vienuolija; Lietuvos sakralinė dailė; Škaplierius; Šv. Simonas Stokas; Šv.Simonas Stokas; Carmelite Order; Iconography; Lithuanian sacred art; Scapular; St Simon Stock; St.Simon Stock.

ENArticle considers the reiteration of St. Simon Stock’s mystical vision in the paintings found in the Lithuanian Carmelite Churches of the 17th and 18th centuries. It ascertain that their painters strived to preserve the traits of the original prototype picture especially those of Carmelita monks’ figures. Therefore the faces of St. Simon Stock are similar and express similar devout emotions in all of them. But in comparison with the images found in other European countries Lithuanian paintings depict Holly Mother with the child Jesus Christ giving the scapular to Carmelita monk while in other paintings the figure of Christ is absent. In all other aspects the Lithuanian paintings copy the pictures of famous European painters and manifest no much unconventionality. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Lietuvos dailininkų žodynas. T. 1, XVI-XVIII a. / sudarytoja ir atsakomoji redaktorė Aistė Paliušytė. Vilnius : Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2005. 311 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43936
Updated:
2020-07-28 20:26:16
Metrics:
Views: 23    Downloads: 1
Export: