LTDarbe siekiama išanalizuoti veiksnius, darančius įtaką 5-8 klasių mokinių maloniam dalyvavimui kūno kultūros pamokoje. Darbo objektas: mokinių malonus dalyvavimas kūno kultūros pamokoje. Tyrimo tikslas: nustatyti 5-8 klasių mokinių maloniam dalyvavimui įtaką darančius veiksnius per kūno kultūros pamoką. Tikslui pasiekti keliami tokie uždaviniai: nustatyti 5-8 klasių mokinių vidinius pasitenkinimo ir nepasitenkinimo kūno kultūros pamoka veiksnius pagal jų lytį; nustatyti 5-8 klasių mokinių išorinius pasitenkinimo ir nepasitenkinimo kūno kultūros pamoka veiksnius pagal jų lytį. Tyrimui atlikti naudota anketinė apklausa, pateikta Garn ir Cothran (2006). Klausimynas sudarytas iš 21 teiginio, kuris vertinamas pagal Likerto skalę balais nuo 5 („visiškai sutinku“) iki 1 („visiškai nesutinku“). Mūsų tyrime taikyta Scanlano ir Simonso (Scanlan, Simons, 1992) sporto malonumo samprata gali svyruoti tarp pasitenkinimo ir nepasitenkinimo veiksnių, kuriems įtaką daro vidiniai arba išoriniai šaltiniai. Scanlanas ir Lewthwaite (Scanlan, Lewthwaite, 1986) nustatė keturis veiksnius: vidinis pasitenkinimas: susijęs su asmeniniu kompetencijos ir kontrolės suvokimu (meistriškumo pasiekimai ir gabumai); išorinis pasitenkinimas: susijęs su asmeniniu kompetencijos ir kontrolės suvokimu, įtaką daro kiti žmonės (teigiamas socialinis įvertinimas ir socialinis pasiekimų pripažinimas); vidinis nepasitenkinimas: susijęs su fizine veikla ir judesiu (jausmai, įtampa, veiksmas, džiugi nuotaika) bei konkurencija (jaudulys);išorinis nepasitenkinimas: susijęs su nedalyvavimo sporte ypatumais (bendraamžių priėmimas, teigiami santykiai su mokytojais).Nustatyta, kad berniukams vidiniai pasitenkinimo veiksniai yra mažiau svarbūs negu mergaitėmis. Berniukams yra svarbiausi laimėjimai ir galimybė jaustis užtikrintiems, o mergaitėms svarbu išmokti naujų dalykų, išbandyti savo jėgas, tačiau kartu nepasirodyti prastesnėms už kitas moksleives. Pagrindinis vidinis pasitenkinimo veiksnys, turintis didžiausią įtaką abiejų lyčių respondentams, – pasisekimas ir užtikrintumo jausmas. Berniukams per kūno kultūros pamokas labai svarbu, kad būtų užsiimama mėgstama veikla ir mažinamas susikaupęs stresas, todėl vidiniai nepasitenkinimo veiksniai yra susiję su jų poreikių tenkinimu, o mergaitėms svarbiausia, kad būtų galima realizuoti save užsiimant mėgstama veikla ir, esant galimybei, pasirinkti veiklą, nes jų poreikiai yra skirtingi. Nustatyta, kad didžiausią malonumą kūno kultūros pamokose abiejų lyčių mokiniams sukelia išoriniai veiksniai, susiję su pasididžiavimu ir asmeniniais pasiekimais: laimėjimai kūno kultūros pamokose ir galimybė pasirodyti geresniam už kitus. Mergaitėms didžiausią įtaką turi laimėjimai kūno kultūros pamokose, galimybė pasirodyti geresnėms už kitas ir pripažinimas už laimėjimus. Berniukų maloniam dalyvavimui kūno kultūros pamokose didžiausią įtaką daro laimėjimai kūno kultūros pamokose. Ypač svarbus išorinis nepasitenkinimo veiksnys yra per kūno kultūros pamokas esanti aplinka ir jos elementai, t. y. mokytojas ir draugai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūno kultūros pamokos; Malonumas; Mokinių motyvacija; Pasitenkinimas; Achievement; Enjoyment; Motivation; Physical education.
ENPaper analyses the factors that influence the 5th-8th grade students’ enjoyment in physical education class. Object: students’ enjoyment in physical education class. Goal: to determine the factors that influence the 5th-8th grade students’ enjoyment in physical education class. In order to achieve the above goal, the following tasks are defined: to determine the intrinsic factors of achievement and nonachievement in physical education class within the 5th-8th grade students and according to their sex; to determine the extrinsic factors of achievement and nonachievement in physical education class within the 5th-8th grade students and according to their sex. The analysis is based on a questionnaire from the article ‘The fun factor in physical activity’ (2006 ) by C. Garn Alex and J. Donetta Cothran. The questionnaire consists of 21 questions that are rated according to the Likert scale from 5 (Strongly agree) to 1 (Strongly disagree). The concept of fun in sport by Scanlan and Simons (1992) used in this paper can fluctuate between achievement or nonachievement factors that are derived from either intrinsic or extrinsic sources. Scanlan and Lewthwaite (1986) defined the four quadrants as follows. Achievement – Intrinsic: Predictors related to personal perceptions of competence and control such as the attainment of mastery goals and perceived ability. Achievement – Extrinsic: Predictors related to personal perceptions of competence and control that are derived from other people such as positive social evaluation and social recognition of achievement.Nonachievement – Intrinsic: Predictors related to physical activity and movement such as sensations, tension, action, and exhilaration, and competition such as excitement. Nonachievement – Extrinsic: Predictors related to nonperformance aspects of sport such as affiliation with peers, and having positive interactions with teachers. Conclusion. The intrinsic achievement factors are less important to boys than girls. Boys find success and confidence most signicant while girls are more focused on learning new things, testing their own strength and also performing well compared to other classmates. The main factors of the intrinsic achievement that influenced both sexes is success and confidence. Boys find it critical for physical educations classes to be filled with fun activities that reduce stress; therefore, the intrinsic factors of nonachievement relate to satisfying their needs. The girls find it crucial to realise their potential while having fun and to have an apportunity to choose the activity. The extrinsic factors cause most fun in physical education class for both groups of students. They are associated with pride and personal achievements, i.e. achievement in physical education classes and chance to perform better than others. Girls are mainly influenced by achievement in physical education classes, an opportunity to perform better than others and recognition. While boys find winning in the class as the main factor of fun. The main factor of extrinsic nonachievement is the environment in the class and its elements such as teacher and friends. [From the publication]