Identification of gifted pupils in primary school

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Identification of gifted pupils in primary school
Alternative Title:
Gabaus mokinio identifikavimas pradinėje mokykloje
In the Journal:
Socialiniai mokslai. 2003, Nr. 1 (38), p. 65-74
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas gabių vaikų identifikavimo pradinėje mokykloje tyrimas. Tyrimas atliktas Kauno raj. Garliavos mokyklos trečiose klasėse. Jo metu apie kiekvieną tiriamąjį gauti duomenys iš 99 trečios klasės mokinių, jų tėvų, mokytojų ir klasės draugų. Tyrimo metu naudoti klausimynai, parengti atsižvelgiant į užsienio ir Lietuvos mokslininkų siūlymus, tyrimų rezultatus. Šio tyrimo metu nustatyta: I) gabių vaikų atpažinimas - būtina sąlyga tokių asmenų sėkmingai galių plėtotei; 2) gabių vaikų ugdymui Lietuvoje yra pakankamas konceptualus pagrindas, tačiau realiai šis procesas realizuojamas nepakankamai. Tokia padėtis susiklosto ir dėl nepakankamo dėmesio gabumų identifikacijai; 3) nustatant gabumus pravartu: remtis Gardner išskirtais intelekto tipais; konstruojant tyrimo metodikas, atsižvelgti į pažintinės, fizinės, psichosocialinės raidos ypatumus (pranašumus ir specifinius sunkumus) bei mokinių pasiekimus, naudoti tam anketas, testus; organizuoti šią veiklą trimis etapais: atliekant pirminę atranką, vėliau patvirtinant jos rezultatus ir galiausiai patikslinant nustatytą gabumų lygį; panaudoti keturis informacijos šaltinius (patį mokinį, jo mokytoją, mokinio tėvus, draugus ar bendraklasius; 4) tirtiems pradinių klasių mokiniams yra būdingos visos intelekto rūšys, tik jos skirtingai išvystytos.Daugiausiai moksleivių pasižymi vidiniu asmeniškuoju intelektu (44% moksleivių), 34% tiriamųjų išsiskiria muzikiniais gabumais, 28% - tarpasmeniniu intelekto tipu. 26% mokinių turi aukštų erdvinių gabumų, 22% - sportinių. Mažiausiai moksleivių pasižymi verbaliniu (kalbiniu) (18,2%) ir loginiu-matematiniu (16%) intelekto tipu; 5) ištyrus keturių informacijos šaltinių nuomones, pastebėta, kad tirtieji mokiniai, mokytoja bei tėvai išskiria nevienodą skaičių tiriamųjų, pasižyminčių ypatingais gabumais. Mokiniai savo gebėjimus linkę vertinti nekritiškai. Kiek kritiškesni šiuo atžvilgiu yra ir mokinių tėvai, ir mokytojai, o kritiškiausi šiuo atžvilgiu - bendraklasiai; 6) daug moksleivių dar neturi ryškaus intelekto tipo. Dažnam tiriamajam būdingas tik vienas arba du tipai. Tik nedaugeliui mokinių būdingas išvystytas intelektas visose septyniose srityse. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Diferencijuotas mokymas; Gabių vaikų identifikavimas; Gabūs vaikai; Intelekto tipai; Pradinė mokykla; Vaikų gebėjimai; Children abilities; Differentiated teaching; Gifted children; Identification of gifted children; Primary school; Types of intellect.

ENThis article presents the theoretical studies of identification of gifted children and research data on primary school children abilities. The article also shows that during the identification process it is necessary to take into consideration not only their positive qualities but also the difficulties they face. It is not enough to take into account their achievements: testing should be complex. In Lithuania 99 types of intellect of the third form pupils were revealed. It is shown how many gifted pupils were identified in the tested classes. [Text from author]

ISSN:
1392-0758
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43666
Updated:
2018-12-17 11:17:42
Metrics:
Views: 38    Downloads: 6
Export: