LTStraipsnyje nagrinėjama galimybė plėtoti fiskalinę decentralizaciją ir jos pagrindinės dalies – vietinių mokesčių – institutą Lietuvoje. Aptariama vietinių mokesčių sąvoka ir jų vieta valstybėje. Pateikiami pagrindiniai mokesčių paskirstymo tarp valstybės ir savivaldybių lygių principai. Aptariama šiuolaikinės demokratijos šalių ir tarpukario Lietuvos patirtis vietinių mokesčių srityje. Analizuojama pastarųjų metų Lietuvos savivaldybių biudžetų struktūra vietinių mokesčių aspektu. Pateikiami Vilniaus miesto ir kitų Baltijos šalių sostinių savivaldybių biudžetų struktūrų palyginamosios analizės rezultatai. Atsižvelgiant į tyrimo rezultatus bei Vakarų šalių ir tarpukario Lietuvos patirtį, siūlomos priemonės, kurios leistų išplėtoti vietinių mokesčių institutą iki labiausiai pažengusių Europos šalių lygio, t. y. įteisinti mokesčius, dabar veikiančiais įstatymais priskirtus savivaldybėms, kaip vietinius, numatant galimybę savivaldybėms nustatyti jų tarifus įstatymų nustatytose ribose, įvesti naujus vietinius mokesčius, pvz., juridinių asmenų kilnojamojo turto bei fizinių asmenų prabangaus turto mokesčius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Fiskalinė decentralizacija; Nuosavos savivaldybių biudžetų pajamas; Paskirstomieji mokesčiai; Savivaldybių biudžetai; Valstybės subsidijos; Vietiniai mokesčiai; Budget of local government; Distributive taxes; Fiscal decentralization; Local taxes; Own incomes of local budget; State subsidies.
ENArticle deals with the possibility of developing fiscal decentralization and its main part – the institute of local taxes in Lithuania. The concept of local taxes and its place in state is considered. General principles of tax distribution on the state and local government levels are discussed. Experience of modern democratic states and interwar Lithuania in the sphere of local taxes is presented. The budget’s structure of Lithuanian municipalities, from the point of view of local taxes, is analysed in the period of the last few years. The comparative analysis budget structures of Vilnius and other capitals of the Baltic countries are performed. The means proposed will enable us to develop the institute of local taxes up to the European level, i.e. the taxes allocated to the self-government to legalize as a local tax, rendering an opportunity to set its tariffs within the statutory limits and some new local taxes, for example, the taxes on the property of legal persons and that of luxury of natural persons, could be legalized. [From the publication]