LT2007 metų paskutinį ketvirtį prasidėjęs Europos Sąjungos (toliau ES) paramos lėšų skirstymas pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programą (toliau KPP), sulaukia nemažai dėmesio tarp ūkininkų, kaimo gyventojų ir asmenų, ketinančių plėtoti verslą šioje srityje. Nors paramos dydis, lyginant su ankstesniu (2004-2006 m.) programavimo laikotarpiu yra santykinai mažesnis (pagal daugumą investicinių priemonių jo suma neviršija 200 tūkst. eurų ), tačiau jau ir su tokia parama nemažai smulkaus verslo iniciatyvų būtų pradėtos įgyvendinti. Šiuo atveju rimtu trukdžiu tampa formalūs Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministerijos reikalavimai dėl pareiškėjų ir jų projektų ekonominio gyvybingumo. Pareiškėjo finansinio pajėgumo ir projekto ekonominio gyvybingumo skaičiavimo metodika (toliau Metodika) turi nemažai diskutuotinų momentų, o vietomis ir akivaizdžių trūkumų prieštaraujančių tiek verslo logikai, tiek ir atskiroms finansų mokslo nuostatoms. Tyrimų tikslas - išanalizuoti LR Žemės ūkio ministerijos ekonominio gyvybingumo nustatymo metodiką, nurodant pagrindinius trukumus ir pateikti siūlymus dėl jų galimų korekcijų. Tyrimo uždaviniai: 1. Apžvelgti teisinius aktus reglamentuojančius Metodikos taikymą. 2. Išanalizuoti Metodikoje naudojamus mokslinius metodus ir jų taikymo ypatumus. 3. Apžvelgti praktinius aspektus dėl Metodikos taikymo apribojimų. 4. Ištirti esminius prieštaravimus, atsirandančius dėl Metodikos neatitikimo finansų mokslo nuostatoms ir pateikti būtinas korekcijas, siekiant išvengti šių prieštaravimų. 5. Pasiūlyti alternatyvius sprendimus ir galimas Metodikos korekcijas, siekiant sudaryti vienodas sąlygas pareiškėjams siekiantiems ES paramos pagal analizuojamas priemones. Tyrimų objektas - investiciniai projektai finansuojami iš ES paramos lėšų pagal 2007-2013 metų KPP programą. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: ES; ES finansavimas; ES finansinė parama; Efektyvumo vertinimo problema; Investicijos; Investiciniai projektai; Kaimo plėtros programa; Problemos; Struktūriniai fondai; Vertinimas; Žemės ūkis; Agriculture; EU; EU financial support; EU funding; Evaluation; Investment; Investment projects; Performance evaluation problem; Problems; Rural development program; Structural funds.
ENThe allocation of the EU assistance funds under the National Rural Development Programme for 2007-2013 which has started in the last quarter of 2007 arouses considerable interest among farmers, rural dwellers and persons intending to do business in this area. The maximum amount of assistance is EUR 200,000, which is sufficient for implementation of a small-business initiative. However, the official requirements set by the Ministry of Agriculture of the Republic of Lithuania for the economic viability of both applicants and projects constitute a serious obstacle. The methodology for calculating the applicant's financial capacities and the project's economic viability contains a number of questionable points and sometimes even obvious weaknesses that contradict both business logics and certain principles of the science of finance. The objective of the study is to make an analysis of the methodology for the determination of economic viability formulated by the Ministry of Agriculture, to identify the main weaknesses, and to propose possible corrections. The results of the study show that in its evaluation of project proposals according to the said methodology, the National Paying Agency under the Ministry of Agriculture of the Republic of Lithuania examines the overall economic viability of the applicant rather than the efficiency of the individual project. This provides opportunities for inefficient projects to be selected for funding, while other, even though sufficiently efficient projects, are considered ineligible if the initial financial position of the applicant is not strong enough according to the approved criteria. One may state that serious obstacles to use the EU assistance are created due to the application of inappropriate methods of analysis and evaluation. [From the publication]