Sociological analysis of motives and factors for continuous adult education in Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Sociological analysis of motives and factors for continuous adult education in Lithuania
Alternative Title:
Sociologinė suaugusiųjų mokymosi veiksnių ir motyvų analizė
In the Journal:
Socialiniai mokslai. 2003, Nr. 3 (40), p. 120-125
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje nagrinėjami suaugusiųjų mokymosi motyvai ir veiksniai, skatinantys studijuoti Lietuvos suaugusiųjų mokymo centruose. Priežasčių, kodėl suaugęs žmogus grįžta mokytis, yra tiek pat, kiek ir besimokančiųjų, tačiau galima išskirti tam tikrus bendrus dėsningumus. Šiame straipsnyje pateikiama teorinė suaugusiųjų mokymosi motyvų analizė, aptariant motyvų ir veiksnių tipologizaciją, tyrimų kryptis bei požiūrius. Suaugusiųjų mokymąsi sąlygoja du pagrindiniai priežasčių tipai: (1) išoriniai faktoriai, kurie apima tiek globalius bei regioninius veiksnius, kurie sąlygoja pokyčius darbo rinkoje, tuo sukurdami papildomus stimulus nuolatiniam mokymuisi ir kvalifikacijos kėlimui; (2) vidiniai individo motyvai, kurių įvairias klasifikacijas pateikia nemažai mokslininkų, pradedant Houle tipologija, kuri paremta besimokančių suaugusiųjų skirstymu į 3 tipus pagal mokymosi orientaciją (tikslo, veiklos, mokymosi proceso). Šio straipsnio pagrindas - empirinio tyrimo, atlikto keturiose pagrindinėse Lietuvos suaugusiųjų mokymo įstaigose - Vilniaus, Kauno, Marijampolės ir Panevėžio suaugusiųjų mokymo centruose - rezultatų analizė. Ši studija atskleidė pagrindines priežastis, sąlygojusias suaugusiųjų įsitraukimą į nuolatinio mokymosi procesą, įgyjant vidurinį išsimokslinimą. Individo sprendimą tęsti mokslus įtakojo tokie pagrindiniai veiksniai ir motyvai: -noras įsigyti bendrąjį išsimokslinimą; -simbolinė bei racionaliai pagrįsta brandos atestato reikšmė; -noras įgyti žinių, taikantis prie besikeičiančių darbo rinkos poreikių. Palyginę gauto tyrimo rezultatus su Houle pristatyta besimokančių suaugusiųjų tipologizaciją pagal mokymosi orientaciją, galime teigti, kad didžiausia dalis besimokančiųjų Lietuvos suaugusiųjų mokymo centruose gali būti identifikuoti kaip tikslo orientacijos grupė, kurią lengviausia tyrinėti ir kurios motyvai aiškiausiai suprantami.Reikšminiai žodžiai: Faktorių poveikis suaugusiųųjų mokymosi pasirinkimui; Individualus pasirinkimas studijuoti; Mokymosi motyvai; Motyvai ir faktoriai; Studijų motyvai; Suaugusiųjų švietimo centrai; Suaugusiųjų švietimo centrai Lietuvoje; Tęstinis suaugusiųjų mokymas; Tęstinis suaugusiųjų švietimas; Adult education centres; Adult education centres in Lithuania; Continuous Adult Education; Continuous adults education; Individual's choice study; Motives and Factors; Motives of learning; Study motives; The impact of factors on adults' educational choices.

ENThis article aims to identify factors and motives shaping individuals' decisions to pursue continuous education at adult education centres in Lithuania. Empirical study is based on the opinion surveys conducted by the authors of this paper among students of four major adult education establishments in Lithuania, namely the Vilnius, Kaunas, Panevėžys and Marijampolė adult education centres. As the results of the empirical study indicate, the main factors shaping adults' intentions and motives to get enrolled at adult education centres are 1) the pursuit to complete unfinished secondary education, 2) the symbolic and rational choice based importance of a secondary education diploma and 3) the pursuit to obtain the knowledge, necessary in the rapidly changing labour market. The impact of other personal, social and contextual factors on adults' educational choices is also analyzed in the article. [Text from author]

ISSN:
1392-0758
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43312
Updated:
2018-12-17 11:17:35
Metrics:
Views: 29    Downloads: 1
Export: