LTStraipsnyje pristatytas archyvinis Vakarų Europos modernizmo dailės šaltinis – Lily Klee laiškai, rašyti Pirmojo pasaulinio karo metais dailininkei Marianai Veriovkinai į Šveicariją ir saugomi Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje Vilniuje. Laiškuose atsispindi Miuncheno gyvenimas karo metais, visuomenės nuotaikų kaita: nuo patriotinės euforijos iki skaudžių karo pergyvenimų, desperacijos ir noro pabėgti nuo karo tikrovės. Nagrinėjami meno ir karo santykių temos apsektai: meninis gyvenimas karo metu, dailininkų požiūris į karą, jo įtaka jų kūrybai ir meninei veiklai. Miuncheno meninis gyvenimas, apmiręs karo pradžioje, vėl atsigavo apie 1916 m. – rengtos parodos, koncertai, spektakliai. Laiškų dėmesio centre – žymiausios prieškarinės vokiečių ekspresionizmo grupės „Mėlynojo raitelio“ dailininkai ir jų likimai. Išryškinamas eskapistinis „Mėlynojo raitelio“ rato kūrėjų požiūris į karo ir pokario tikrovę, atsiribojimas nuo jos ir atsigręžimas į kūrybą, dvasinį pasaulį, teosofiją, susiformavęs dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Parodoma modernizmo klasiko tapytojo Pauliaus Klee aktyvi kūrybinė veikla karo metais, jo iškilimas ir pripažinimas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vakarų Europos modernizmo dailė; Dailės šaltiniai; "Mėlynojo raitelio" almanacho dailininkai; Miuncheno meninis gyvenimas; Pirmasis pasaulinis karas, 1914-1918 (Didysis karas; World War I); Ekspresionizmas; Teosofija; Eskapizmas; Western European modern art; German expressionist group "Der Blaue Reiter"; Munich’s artistic life; World War I; Expressionism.
ENThis article presents an archival source on Western European modern art – letters written by Lily Klee in the years of World War I to the artist Marianne Werefkin to Switzerland, which are currently stored at the Martynas Mažvydas National Library in Vilnius. The letters reflect the life in Munich under war conditions and the shifts in the public mood from patriotic euphoria to painful experiences, desperation and the wish to escape the war reality. The author analyses the following aspects of the relationship of art to war: artistic life during the war, the attitude of artists to war, and its effect on their creative work and artistic activity. Torpid as it was at the beginning of the war, Munich’s artistic life revived around 1916 when exhibitions were held and concerts and performances given again. Attention in the letters is focused on the artists belonging to the famous pre-war German expressionist group Der Blaue Reiter and on their destinies. The author highlights the escapist attitude of the Der Blaue Reiter artists to war and post-war reality, dissociation from it and turning towards creation, the spiritual world, and theosophy – the views that formed before World War I. The article reveals the active participation of the modern art master Paul Klee in creative activity in the years of the war, his rise and recognition. [From the publication]