LTStraipsniu atsakoma į kritiką, adresuotą politinės minties ir veiksmo intelektualų draugijai Naujoji kairė 95 (NK95). Šiandien pastangas mąstyti, kas yra atvira, laisva visuomenė ir pilietiškumas, apkartino nusivylimas dešiniuoju libertarizmu Lietuvoje. NK95 užsibrėžė tikslą skatinti visuomenės pokyčius ir kurti naują politinę kultūrą. Šis ideologinio vienmatiškumo neįgijęs judėjimas, jo filosofiniai principai yra straipsnyje siūlomos kritinės refleksijos objektas. Klaida NK95 kaltinti sovietinio socializmo nostalgija ar komunizmo ideologijos restauracija. Nemarksistinė kairioji liberalizmo alternatyva veikiau nurodo į F. Nietzsche’s moralės genealogiją ir Aristotelio politinę/ etinę teleologiją, siūlydama savitą būdą peržiūrėti politines ir moralines vertybes, apmąstyti politinę/ moralinę bendruomenę dialogiškai-interpretatyviai. A. Bielskis ir kiti NK95 dalyviai reikšmingai transformuoja ir papildo vakarietiškos naujosios kairės (1968-ųjų kartos) prielaidą, kad ir tai, kas privatu, yra politiška. Esamus galios santykius norima keisti ne politinės visuomeninės revoliucijos būdu, bet remiantis hermeneutine tradicijos patirtimi. Ar ši „revoliucija“, kaip asmeninė transformacija, yra pakankama? Ar kritinis pasipriešinimas nepavirs galios siekimu? Šie klausimai aptariami naujosios lietuviškosios kairės atsigręžimo į religiškumą fone, pasitelkiant lenkų disidento A. Michnik’o idėjas. Kritinis pasipriešinimas liberalios demokratinės tvarkos ydoms turėtų ne atmesti liberalizmo tradiciją, o reikšmingai ją papildyti sukaupta antitotalitarinio pilietinio pasipriešinimo patirtimi.Reikšminiai žodžiai: Komunitarizmas; Liberalizmas; Naujoji kairė; Pilietinė visuomenė; Politinis protestas; Religinis bendruomeniškumas; Civil society; Liberalism; Lithuania; New Left; New Lithuanian Left; Political protest; Religious communitarianism.
ENThe article responds to criticism addressed to the Society for the Political Thought and Action of Intellectuals New Left 95 (NK95).Today’s efforts to think about what is an open, free society and citizenship were upset by the frustration of right-wing libertarianism in Lithuania. The NK95 has set itself the goal of promoting social change and creating a new political culture. This movement, which has not acquired ideological unity, its philosophical principles are the object of the critical reflection proposed in the article. It would be a mistake to blame NK95 for the nostalgia of Soviet socialism or the restoration of the communist ideology. The non-Marxist left option of liberalism, rather, refers to the moral genealogy of F. Nietzsche and Aristotle’s political / ethical teleology, suggesting a unique way to review political and moral values, and to reflect on the political / moral community in an interactive and interpretive way. A. Bielskis and other members of the NK95 significantly transform and complement the Western New Left (1968 generation) assumption that even what is private is political. Existing power relations are intended to be changed not by way of a political social revolution, but on the basis of the hermeneutical experience of tradition. Is this “revolution” as a personal transformation sufficient? Will critical resistance not become a seek for power? These issues are discussed at the background of the return of the new Lithuanian left to religion, with the help of the ideas of the Polish dissident A. Michnik. Critical resistance to the flaws of a liberal democratic regime should not reject the tradition of liberalism, but substantially complement it with the accumulated experience of anti-totalitarian civic resistance.