LTVilnius buvo svarbus Bresto bažnytinės unijos šalininkų ir priešininkų susidūrimo centras. Iki 1599 m. daugumą pravoslavų cerkvių Vilniuje jau buvo perėmę į savo valdymą unitai, į jų gretas mieste perėjo ir nemaža dalis pravoslavų dvasininkijos. Pravoslavų padėtis Vilniuje dar pablogėjo kai unitų Kijevo metropolitu 1599 m. tapo Ipatijus Pociejus (Hypatius Pociej). Pravoslavų šv. Dvasios brolija priešinosi unitų spaudimui. Siekdamas juos palaužti Pociejus 1607–1608 m. sandūroje Vilniuje įkūrė unitų broliją. Jos centru turėjo tapti Vilniaus Švč. Trejybės vienuolynas, kuriame anksčiau rinkdavosi pravoslavų brolija. Iškilo ne tik tikybiniai nesutarimai, bet ir teisiniai turtiniai klausimai. 1608 m. sausio 26 d. pravoslavų brolijos veikėjai surašė raštą prieš Kijevo metropolitą. Protestuodama unitų brolija 1608 m. vasario 25 d. surašė savo raštą, ginantį jos legalumą ir metropolitą Pociejų. Konfliktas išsiplėtė dėl dalies unitų dvasininkų nepasitenkinimo metropolito Pociejaus paskirtu vietininku Vilniuje J. V. Rutskiu. Kijevo metropolito konflikto su Vilniaus dvasininkija klausimus turėjo spręsti Vilniaus miesto taryba, unitų bažnytinis teismas, Lietuvos Tribūnolas, o 1609 m. pradžioje ir ATR seimas. Į konfliktą turėjo įsikišti karalius Žygimantas III, kuris palaikė Kijevo metropolitą. 1609 m. vasarą konfliktas karaliaus asesorių teisme buvo išspręstas Unitų Bažnyčios ir jos Kijevo metropolito naudai. Straipsnis, atskleidžiantis graikų apeigų dvasininkijos konflikto su Kijevo metropolitu 1608–1609 m. įvykius, paremtas gausia archyvine medžiaga iš Lietuvos, Lenkijos ir Rusijos.Reikšminiai žodžiai: Arkimandritas Juozapas Rutskis; Bartlomėjus Zaškovskis (Bartlomiej Zaszkowski ); Brastos bažnytinė unija; Bresto bažnytinė unija; Dizunitai; Ekskomunikacija; Juozapas Velaminas Rutskis; Zigmantas Vaza; Kijevo metropolitas Hipatijus Pociejus; Kijevo metropolitas Hipatijus Potiejus; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Pravoslavai; Samuelis Senčylo (Samuel Sienczyllo); Unitai; Šv. Dvasios brolija; Šv. Dvasios stačiatikių brolija; Švč. Trejybės bažnyčia ir vienuolynas; Archimandrite Josif Rutsky; Bartlomiej Zaszkowski; Brest Church Union; Church of Holy Trinity in Vilnius; Disuniates; Excomunication; Juzef Welamin Rutski; King Sigismund Vasa; Metropolitan of Kiev Hipacy Pociej; Metropolitan of Kiev Ipatii Potii; Orthodox brotherhood of Holy Spirit; Orthodoxy; Samuel Sienczyllo; The Orthodox brotherhood of Holy Spirit; Uniates.
ENVilnius was an important centre of Brest church supporters and opponents. Until 1599, the biggest part of Orthodox churches in Vilnius were already taken into management by uniates, a large amount of Orthodox clergy have also come into their ranks. The situation of Orthodox in Vilnius got even worse when in 1599 Ipatijus Pociejus (Hypatius Pociej) became metropolitan of Kiev uniates. The Brotherhood of Orthodox Holy Spirit has been resisting under the pressure of uniates. Pociejus, by seeking to break them up, in Vilnius at the junction of 1607-1608 has established the Bortherhood of uniates. The Monastery of Vilnius Holy Trinity has become centre of it, earlier the Brotherhood of Orthodox has gathered there. Not only religious disagreements but also questions related to property were raised. In 26 of January 1608, the members of the Brotherhood of Orthodox Church wrote a letter against the Kiev Metropolitanate. By protesting, the uniate brotherhood in 25 of February 1608 wrote letter defending its legality and the metropolitan Pociejus. The conflict widened due to the unanimous dissatisfaction of the clergy with the appointment of the metropolitan Pociejus in Vilnius, J. V. Rutskis. The questions of the Kiev metropolitan conflict with the Vilnius clergy were to be solved by the Vilnius City Council, the Uniate Ecclesiastical Court, the Lithuanian Tribune, and at the begining of 1609 the Sejm of the Republic of both Nations. King Žygimantas III, who supported the Kiev Metropolitan, had to intervene in the conflict. In the summer of 1609, the conflict in the king’s court of justice was resolved in favour of the Unitates Church and its metropolitan Kiev. The article reveals the events of Greek worship of the clergy conflict with the Kiev metropolis in 1608-1609 based on a huge amount of archival material from Lithuania, Poland and Russia.