LTDisertacinio tyrimo objektas – universitetinių studijų kūno kultūros ir sporto programų studentų gyvenimo stilius, tikslas – ištirti studentų gyvenimo stiliaus ypatumus vertybinių orientacijų kontekste, nustatyti veiksnius, lemiančius analizuojamo reiškinio formavimąsi, ir tuo pagrindu sudaryti gyvenimo stiliaus projektavimo procesinį – instrumentinį modelį. Metodologinės disertacinio tyrimo nuostatos grindžiamos kiekybinių ir kokybinio tyrimų dermės strategija. Konceptualusis tyrimo pagrindas reiškiamas nuostata, kad gyvenimo stiliaus projektavimo esmė yra individo ir aplinkos sąveikos procesų simetrija. Nustatyta, kad vertybinės orientacijos sudaro pagrindą ir žymi kryptį socialiniams – psichologiniams asmenybės gyvenimo stiliaus projektavimo mechanizmams, suvokiamiems kaip individualiai pasirinkta, visybiška ir dinamiška sistema, nukreipta į racionalią pragmatinių ir humanizmo vertybių, individo ir socialinės aplinkos simetriją, studentų psichosocialinės adaptacijos aktyvinimą. Kūno kultūros ir sporto studijų programų studentų vertybinių orientacijų struktūrą ir turinį daugiausia lemia studijų ir sportinės veiklos specifika, ir tai rodo, kad studijų procesas universitetinėje aukštojoje mokykloje yra svarbiausias ne tik profesinės – pedagoginės kultūros ugdymo, bet ir gyvenimo stiliaus projektavimo etapas. Teorinio gyvenimo stiliaus modelio konstrukto ir empirinių tyrimų duomenų pagrindu sudarytas procesinis – instrumentinis studentų gyvenimo stiliaus projektavimo modelis, įprasminantis ginčą dėl universalizacijos ir specializacijos, kuris nūdienos universitetuose yra pagrindinis ir neišspręstas iki šiol.Reikšminiai žodžiai: Gyvenimo stilius; Vertybinės orientacijos; Akademinis jaunimas; Lifestyle; Values orientation; University students.
ENThe research object is the lifestyle of university students studying physical education and sports, and the goal is to examine the features of the students’ lifestyles in the context of value orientations and establish the factors which determine the formation of the analysed phenomenon, and, based on this, to develop a procedural-instrumental model for designing lifestyle. The methodological provisions of the research are grounded on the strategy of coherence of quantitative and qualitative studies. The conceptual basis of the study is expressed by the approach that the essence of designing lifestyle is the symmetry of processes of the individual’s interaction with the environment. It is established that value orientations form a foundation and mark the direction for the social-psychological mechanisms of designing the person’s lifestyle, which are perceived as being an individually selected, aggregate and dynamic system directed towards rational symmetry between pragmatic and humanistic values, the individual and the social environment, and the activation of students’ psychosocial adaptation. The structure and content of value orientations of physical education and sports studies students are mainly determined by the specifics of academic studies and sports activities, and this shows that the process of studies at university-level schools is the most important stage in both the development of professional-pedagogical culture and the designing of lifestyle. The procedural-instrumental model for designing student lifestyle created on the basis of the construct of the theoretical model of lifestyle and empirical research data gives meaning to the argument on universalization and specialisation, which remains paramount and unresolved in universities to this day.