LTŠiame straipsnyje nagrinėjama problema siejama su profesinio ugdymo turinio metodologijos humanizavimo idėjomis. Apibrėžiamos pagrindinės profesinio ugdymo turinio kategorijos, kuriose įvertintas epistemologinis, ontologinis ir aksiologinis aspektai. Profesinio ugdymo turinio raidos tendencijos Lietuvoje iliustruojamos edukologinių tyrimų medžiaga. Išskiriami tokie šio straipsnio esminiai žodžiai: humanizmas, kompetencija, metodologija, nuostatos, profesija, požiūris, pragmatizmas, profesinio ugdymo turinys. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Humanistinio ugdymo turinys; Humanizmas; Kompetencija; Metodologija; Nuostatos; Požiūris; Pragmatizmas; Profesija; Profesinio ugdymo turinys; Profesinis ugdymas; Vertybės; Approach; Competence; Contents of humanistic education; Humanism; Methodology; Pragmatism; Profession; Provisions; Values; Vocational education; Vocational education content.
ENThis article analyses the problem that is related to the preconditions of vocational education content methodology humanization. The main categories of vocational education content, estimating epistemological, ontological and axiological aspects, are defined. Material of educological investigations illustrates the tendencies of vocational education content development in Lithuania. According research, it is estimated, that the treats of contents of humanistic education best reflect at the groups of professions "human - human" and "human - nature". The global politics of computerization changes pedagogical technologies, which should be based on interaction "human - human", to die interaction "human - computer - human". This appearance shows that immediate associating between people decreases in their orientations of values. [Text from author]