LTKelių tiesimas smarkiai veikia ekologinius procesus ir įvairius ekosistemų komponentus. Pagrindiniai šio straipsnio tikslai yra: išanalizuoti užsienio šalių praktiką vertinant kelių vystymo projektų poveikį bioįvairovei; apibendrinti Lietuvoje veikiančius teisės aktus, nustatančius planuojamų ekonominių veiklų poveikio bioįvairovei įvertinimą; įvertinti praktikos, taikomos kelių vystymo projektuose Lietuvoje, poveikį bioįvairovei; pasiūlyti naujus efektyvius modelius užterštumo dispersijos kalkuliacijai siekiant įvertinti aplinkos oro kokybę. Galima teigti, kad poveikio bioįvairovei vertinimas, taikomas kelių vystymo projektuose labiausiai išsivysčiusiose šalyse tenkina pagrindinius bioįvairovės saugojimui keliamus reikalavimus. Lietuvos įstatymuose dėl poveikio aplinkai vertinimo pateikiami minimalūs reikalavimai bioįvairovės išlaikymui. Tačiau teisiniai aktai neatitinka tarptautinės praktikos, taikomos kelių vystymo projektuose. Poveikio bioįvairovei vertinimas, taikomas kelių vystymo projektuose Lietuvoje, atitinka minimalius reikalavimus, taikomus išsivysčiusiose šalyse. Norint atitikti tarptautinius reikalavimus bioįvairovės išsaugojimui, reikia pakeisti Lietuvos įstatymus dėl poveikio aplinkai vertinimo ir išleisti poveikio aplinkai vertinimo vykdant kelių vystymo projektus rekomendacijas. Atsižvelgiant į taršą įvairiais metalais, buvo pasiūlyti modeliai skirti skaičiuoti teršalų, kurie turi ypatingai žalingą poveikį aplinkai, sklidimui nuo kelių. Juos galima taikyti vertinant esamą oro kokybę ir prognozuojant būsimą oro kokybę šalia projektuojamų naujų kelių.Reikšminiai žodžiai: Biodiversity; Bioįvairovė; Dispersija; Dispersion; Eismo taršos emisija; Environmental impact assessment; Habitat fragmentation; Impact mitigation measures,Traffic pollution emission; Poveikio aplinkai vertinimas; Tarša; Trace metals; Biodiversity; Biologinė įvairovė; Buveinių fragmentacija; Dispersija; Dispersion; Eismo taršos emisija; Environmental impact assessment; Pollution; Poveikio aplinkai vertinimas; Poveikio sumažinimo priemonės; Traffic pollution emission.
ENRoads affect wildlife in different ways. Road construction increases fragmentation of habitats, influences landscape pattern and alters the physical environment. Roads act as barriers to animal movements, increase their mortality rates and cause other negative impacts on biodiversity. The current paper overviews the assessment of road impacts in Lithuania, reviews approaches applied to evaluation of road development impacts as well as analyses application of Lithuanian legal documents in the field. In Lithuania, assessment of possible effects inflicted by envisaged road construction is determined by the Law on Environmental Impact Assessment of Planned Economic Activities and orders of the Ministry of Environment. Although the legislation covers some aspects of biodiversity, little attention is given to the assessment of the impact on biodiversity; meanwhile the impact assessment of proposed economic activities on Natura 2000 sites is clarified more extensively. Lithuanian methodological guidelines on determination of environmental impact assessment procedures and principles for the road network do not comply with international requirements concerning the biodiversity impact assessment of roads. The practiced biodiversity impact assessment used for road development projects in Lithuania complies with minimum requirements used in developed countries. To fulfil international requirements on biodiversity conservation, it is necessary to amend the Lithuanian legislation on environmental impact assessment and issue guidelines on biodiversity protection in road development projects. The article proposes models for calculation of road pollution dispersion for evaluation of air quality next to the already existing and newly projected roads. [From the publication]