LTNagrinėjant ankstyvųjų skaitymo ir rašymo įgūdžių raidos aspektus, literatūroje pasigendama išsamios ankstyvojo raštingumo raidos sampratos pokyčių analizės. Todėl šiame straipsnyje siekiama susisteminti žinias apie ankstyvųjų raštingumo įgūdžių raidos sampratos pokyčius. Galima daryti prielaidą kad raštingumo raidos samprata XX a. apima keturias paradigmas: 1) tradicinę, 2) brandumo, 3) pasirengimo skaityti, 4) besiformuojančio raštingumo. Straipsnio tikslas: 1) išnagrinėti ankstyvojo raštingumo raidos sampratos paradigminius pokyčius XX amžiuje, susisteminti juos chronologine seka; 2) išanalizuoti šiuolaikinę besiformuojančio raštingumo teoriją bei šios teorijos pagrindu atliktus tyrimus; 3) išryškinti šeimos svarbą įgyjant ankstyvuosius skaitymo ir rašymo įgūdžius. Siekiant įgyvendinti užsibrėžtą tikslą atlikta mokslinės literatūros analizė. [Iš Įvado]Reikšminiai žodžiai: Ankstyvasis raštingumas; Ikimokyklinis amžius; Raštingumo teorija; Raštingumo vystymosi paradigmos; Šeima; Šeimos faktorius; Early literacy; Family; Family factor; Literacy development paradigm; Literacy theory; Pre-school children age.
ENIn the article the main attention is paid to the theoretical changes in understanding of early literacy development during the 20, h century. For this reason we analyze the following paradigms of early literacy development: traditional paradigm, maturation paradigm, paradigm stressing readiness to read and emergent literacy paradigm. Along with the paradigms, we analyze the main features of contemporary theory of literacy, where the most important role in the process of acquiring early literacy skills is attributed to the family factors (e.g. family literacy experiences, availability of literacy-related tools, shared storybook reading etc.). [Text from author]