LTStraipsnyje identifikuojamos ir gretinamos skirtingos kalbinės aplinkos - vienkalbės ir daugiakalbės - 7-mečių, 12-mečių ir 18-mečių mokinių žodinės asociacijos gimtąja (lietuvių) kalba. Atlikta žodinių asociacijų gretinamoji analizė pagal šiuos parametrus: asociacijų turinį, atsakymų pasiskirstymą pagal gramatines kategorijas, atsakymų stereotipiškumą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Daugiakalbė aplinka; Mokiniai; Vienkalbė aplinka; Žodinės asociacijos; Žodis stimulas; Multilingual environment; One-language environment; Students; Unilingual environment; Verbal associations; Word-stimulus; Words' associations.
ENThe article investigates into the characteristics of verbal associations given in native language by 7-, 12- and 18-year old student participants. A comparison of associations produced by participants of the same age was performed in terms of association contents, verbal stimulus, grammatical bond between a word-stimulus and a response, and stereotypy. Results revealed that verbal associations given by same age participants from different linguistic environments differed in terms of association contents, distribution of associates by grammatical classes (except responses by 12- and 18-year olds), and stereotypy of reactions (except responses by 7-year olds). [Text from author]