LTXX amžiaus pabaigoje staigus Lietuvos posūkis į demokratinės raidos kelią ir rinkos ekonomiką lėmė profesinio rengimo sistemos kaitą. Pereinama prie platesnės mokymo koncepcijos, apimančios tęstinį mokymą, informacinės visuomenės ir žmogiškųjų išteklių plėtrą. Ši profesinio rengimo koncepcija traktuojama kaip nepertraukiamas žmogiškųjų išteklių plėtros procesas mokymosi visą gyvenimą metodu, kurios tikslas yra teikti ir palaikyti reikiamą veiklai bei darbo rinkai profesinę kompetenciją. Tokį tikslą yra sunku pasiekti be socialinės partnerystės, įtraukiančios profesinį rengimą, darbuotojus ir darbdavius į socialinį dialogą. Siekdama profesinio rengimo sistemos lankstumo, lengvesnio žmonių prisitaikymo prie nuolat kintančių sąlygų, valstybė įtraukia į profesinio rengimo sistemą kitus dalyvius – socialinius partnerius: darbuotojus, profesines sąjungas, darbdavių atstovų asociacijas. Nuo 1994 m. vykstant profesinio rengimo ir švietimo reformai, socialinė partnerystė įgavo specifines formas, Lietuvos Respublikos Profesinio mokymo įstatymas apibrėžia profesinio rengimo proceso socialinių partnerių kompetencijas. 2007 m. priimtame naujajame Lietuvos Respublikos Profesinio mokymo įstatyme numatyta išplėsti socialinių partnerių veiklos sritis. Straipsnyje „socialinio partnerio“ sąvoka yra naudojama apibrėžti Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų bei Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmų profesinio rengimo skyriaus darbuotojai. Toks posūkis į socialinį dialogą reikalauja kokybinės socialinių partnerių organizacijų žmogiškųjų išteklių plėtros – kvalifikacijos tobulinimo.Pagrindinė straipsnyje sprendžiama problema – profesinio rengimo socialinių partnerių kvalifikacijos tobulinimo poreikiai, nes realios jų kompetencijos neatitinka jų veikloje reikalaujamų žinių, įgūdžių ir gebėjimų. Atliekant tyrimą, suformuluotos kokybinės ir kiekybinės tyrimo išvados, išryškinančios socialinių partnerių kvalifikacijos tobulinimo poreikius. [...] Rezultatai parodė, kad kvalifikacijos tobulinimo poreikiai visose amžiaus grupėse yra panašūs. Visų amžiaus grupių ir skirtingų išsilavinimo lygių kvalifikacijos kėlimo poreikiai atsiranda dėl spartaus informacinės visuomenės formavimosi faktoriaus, reikalaujančio iš darbuotojų naujų kompetencijų. Įgijus reikiamas kompetencijas, Rūmų profesinio rengimo skyriaus darbuotojų žinios profesinio rengimo organizavimo ir pasiekimų vertinimo srityse būtų gilesnės. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Kvalifikacija; Kvalifikacija, kvalifikacijos tobulinimas, profesinis rengimas, socialiniai partneriai; Kvalifikacijos tobulinimas; Partneriai; Profesinis rengimas; Socialiniai; Socialiniai partneriai; Qualification; Qualification improvement; Qualification, qualification improvement, vocational training, social partners; Social partners; Vocational training.
ENAt the end of the twentieth century the sudden transition to a democratic sweep and a market economy has led Lithuania to the development of vocational training systems. Transition to the widest training concept, which includes the continuous learning, information society and human resource development. This concept of vocational training is treated as a continuous process of human development through lifelong leaming, which aim is to provide and to maintain professional competence needed for their activities and labour market. This task is difficult to achieve if there are no social partnership in vocational training, which involves vocational training, employees and employers representatives into the social dialogue. In order to make vocational education and training system fiexible, so that the people can more easily to adapt to constantly changing conditions, the State involves in vocational training system other stakeholders - social partners: employees, trade unions, employer's representatives associations. Performing the reform of vocational education and training since 1994, social partnership has taken specific forms, and the Lithuanian Republic Law on Vocational Training defines the competences of the social partners in vocational training processes. Ten years later after the adoption of new Lithuanian Republic Law on Vocational Training in 2007, the social partners activities were expanded. In this paper the concept "social partners" is used to define the employees of Chambers of Commerce, Industry and Crafts and Chambers of Agriculture of the Lithuanian Republic (hereinafter Chamber). Such a turn towards social dialogue requires qualitative development of human resources in social partner organizations - improvement of the qualification.Therefore, the main problem addressed in this article - the improvement of the qualification needs for social partners, because real competences in their activities do not comply with the required knowledge, skills and abilities. Solving this problem, a qualitative and quantitative research findings is presented, highlighting the needs for social partner general and professional competences.[...] The results showed that the qualification improvement needs of all age groups were fairly even. The improvement of the Qualification needs of all age groups and different levels of education are likely due to the rapid formation of information society factor, which requires from employees more and more new competences. If the needs of professional improvement of the Chamber vocational training department were satisfied, their knowledges in vocational education and training organization, and achievements in the fields of assessment would be deepen. [From the publication]