LTStraipsnyje lyginama dviejų katalikiškų parapijų – Kauno Šv. Petro ir Povilo ir Gardino Švč. Mergelės Marijos – istorija. Abiejų miestų pirmųjų katalikiškų parapijų įkūrėju laikomas Vytautas, įkūrimo data – XIV a.-XV a. pradžia. Nors abu miestai įsikūrė ant Nemuno krantų, geografiniu ir istoriniu požiūriu jie turi daugiau skirtumų nei panašumų. Gardino katalikiškąją parapiją supo stačiatikių žemės, o Kaune nuo XVI a. pirmosios pusės atsirado gausi liuteronų bendruomenė. Abi krikščioniškos bendruomenės rimtai kovojo dėl tikinčiųjų sielų. Nors Kaunas buvo daug didesnis ir turtingesnis miestas, Gardine katalikų bažnyčia užėmė gerokai stipresnę poziciją. Valdovo parama turėjo lemiamą reikšmę. Gardine stovėjo valdovo pilis ir ekonomija, kartais ten rezidavo karalius, be to, nuo 1673 m. kas trečias Abiejų Tautų Respublikos Seimas rinkdavosi Gardine. Ekonominiu požiūriu Gardino parapija buvo kelis kartus turtingesnė nei Kauno. Tas pats ir bažnytiniu požiūriu: 1561 m. liepos 24 d. karalius Žygimantas Augustas Gardino parapijai suteikė privilegiją, leidžiančią Gardine sukurti prepozitūrą, aukštesnio rango nei parapinė bažnyčia Kaune. Gardino parapijos prepozitūros istorija baigėsi 1961 m. lapkričio 29 d., kuomet sovietų valdžios nutarimu bažnyčia buvo susprogdinta. Tai įvyko praėjus lygiai 400 metų nuo prepozitūros titulo įgijimo. XX a. Kauno parapinė bažnyčia tapo Kauno arkikatedra bazilika. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Gardinas; Gardino katalikiška parapija; Katalikiškos parapijos; Katalikų bažnyčia; Kaunas; Kauno katalikiška parapija; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Parapija; Prepozitūra; Privilegija; Užrašymas; Vilniaus vyskupija; Catholic Church; Catholic Parishes; Gift; Grodna; Hrodno; Kaunas; Parish; Prepositor; Privilege; The Catholic parish in Grodno; The Catholic parish in Kaunas; The Grand Duchy of Lithuania; Vilnius Diocese.
ENIn the article history of two Catholic parishes – Kaunas’ St. Peter and Paul and Grodno’s Blessed Virgin Mary is compared. Both parishes were founded by the Great Duke of Lithuania Vytautas at the end of the 14th century and in the beginning of the 15th century. Though both cities are on the banks of river Nemunas, from the geographical and historical point of view there are more differences than similarities. The Catholic parish in Grodno was surrounded by Orthodox lands, whereas in Kaunas there was a very strong Lutheran community starting from the first half of the 16th century. Both these Christian communities were serious rivals in the fight for the souls of believers. Though Kaunas was much bigger and richer compared to Grodno, positions of the Catholic Church were much stronger in Grodno. Factor of the Ruler played a decisive role. In Grodno, there was the Palace of the Ruler and Royal economy, occasionally the King resided there, and moreover starting from 1673 each third Seimas of the Polish-Lithuanian Commonwealth met in the city. From the economical point of view the Grodno parish was several times richer than that of Kaunas. From the point of view of Catholic hierarchy it was the same: on the 24th of July, 1561, Grodno parish received privilege of the King Sigismund August and became prepository (praepositus). This status was much higher than that of Kaunas parish. The history of the Grodno parish prepository church, called Vytautas fara, ended on the 29th of November, 1961, when the Soviet authorities blew up the church. This happened exactly 400 years after it had received the title of prepository. In the 20th century Kaunas parish church received a status of archcathedral. [From the publication]